kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

ایمنی در اتومبیل های هوشمند




اتومبیل هائی که کمربند های نوسان کننده و مرتعش دارند تا راننده را وادار به کاهش سرعت کنند ،مواد خوش بوکننده که از اتومبیل پخش می شود تا به راننده آرامش دهند یا راننده را بیدار نگه دارند،در اتومبیل های هوشمند در آینده تعبیه می شوند تا به کاهش تصادفات کمک کننند.
دکتر چارز اسپتز،از دانشگاه آکسفورد انگلستان،در این باره می گوید:"در حال مطالعه و بررسی چنین قالب هائی مانند بویائی و لامسه در اتومبیل ها هستیم که رانندگی را ایمن تر می سازد."
خواب آلودگی ، حواس پرتی و گیج بودن از عوامل اصلی تصادفات رانندگی به شمار می روند ،کمربندهای ارتعاشی یا پدال هائی که موقعیت های خطر ناک را به راننده هشدار می دهند می توانند بر این عوامل غلبه کنند.
علی رغم اینکه کمربندهای ارتعاشی در اتومبیل های کنونی استفاده نمی شوند اما شرکت دنسو سازنده قطعات اتومبیل در ژاپن ،پیشبینی می کند تا سال ۲۰۲۰ تمامی اتومبیل های جدید به عنوان یک قالب استاندارد به این نوع کمربندها مجهز شوند.
اسپنز گفت: " ما فکر می کنیم بهترین چیزی که این قالب می تواند به آن مجهز شود،ترکیب با علائم و سیگنالهای هشدار دهنده است."
بدین ترتیب اگر صدای موسیقی در اتومبیل بسیار زیاد باشد ارتعاشات کمربند به راننده هشدار می دهد و اگر کمربند توسط راننده بسته نشود علائم و سیگنالهای شنیداری به راننده هشدار می دهدو توجه راننده را جلب می کنند.
تصادفات جلو و عقب اتومبیل ها از جمله شایع ترین نوع تصادفات هستند.ارتعاش ناشی از یک بخش از اتومبیل در هنگامی که یک اتومبیل بیش از حد مجازاز عقب به اتومبیل نزدیک می شود یا سرعت اتومبیل جلوئی در حال کاهش باشد، می تواند مانع این نوع تصادفات شود.
استفاده از عطر نعناع می تواند به تمرکز حواس و جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان کمک کند و این مبحث دیگری است که دانشمندان بر روی آن کار می کنند.
محققین می گویند:" این تحقیقات نشان دهنده راهی جدید از تفکر در باره طراحی علائم هشدار دهنده جهت رانندگان اتومبیل است."
گفتنی است دانشمندان در تلاش اند تا زمان عکس العمل را در حدود ۱۵۰تا۲۰۰ هزارم ثانیه توسعه دهند .



خبرگزاری آفتاب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد