kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

" بررسی حوادث ناشی از کار و ارائة راهکارهایی جهت کاهش آنها "

دکتر شمس السادات زاهدی

" بررسی حوادث ناشی از کار و ارائة راهکارهایی جهت کاهش آنها  "

مؤسسه کار و تأمین اجتماعی سال 1379

ناظر علمی : ابوالقاسم درکی

کد طرح: Law -7901-18

 

چکیده فارسی:

حوادث ناشی از کار در کلیه کشورهای جهان رخ می­دهند. براساس آماری که سازمان بین­المللی کار ارائه داده است، فقط در یک سال، تعداد یکصد و چهار میلیون حادثه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رخ داده است که از این تعداد 28500 مورد آن حوادث، منجر به فوت شده است.

آمار حوادث در کشور ما نیز بسیار بالا است. از این رو شایسته است تحقیقی همه­جانبه در این زمینه انجام شود تا ابعاد این معضل اجتماعی مورد شناسایی قرار گیرد و از گسترش قلمرو آن جلوگیری شود.

-         هدف اساسی از این پژوهش، شناخت میزان واقعی حوادث ناشی از کار در ایران است. با کسب شناخت و آگاهی نسبتاً کامل از میزان حوادث ناشی از کار و تبعات آن، زمینه لازم برای سیاستگذاری­های اصولی و مؤثر جهت پیشگیری از حوادث و در نتیجه کاهش میزان آنها فراهم خواهد آمد. به این ترتیب هدف­های پژوهش را می­توان به این صورت بیان کرد. شناخت میزان واقعی حوادث ناشی از کار – آگاهی از علل عمده حوادث ناشی از کار – آشنایی با آثار تبعی حوادث ناشی از کار – ارائه پیشنهادهائی جهت پیشگیری از حوادث ناشی از کار و کاهش آنها.

-         جامعه آماری – کلیه کارگاههای زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی در قلمرو این پژوهش قرار خواهند گرفت و به این ترتیب متجاوز از هفتصد هزار کارگاه بیمه شده با رقمی حدود پنج میلیون و پانصد هزار نفر بیمه شده، مشمول این طرح واقع می­شوند.

-         روش تحقیق – روش کار در این پژوهش، روش توصیفی – تبیینی بوده است. ابتدا وضع موجود توصیف شده است و سپس روابط بین عوامل مختلف اقدام گردیده است. برای شناخت وضع موجود اقدامات متعددی به عمل آمده است. انجام مطالعات مقدماتی پیرامون موضوع به منظور وارد شدن به مطلب و کسب آگاهی از کم و کیف کار. مراجعه به سازمانها و ارگانهایی که با موضوع به نوعی مرتبط هستند ( سازمان تأمین اجتماعی- وزارت کارواموراجتماعی )

کاربرد نتایج تحقیق : با تدوین و انتشار نتایج پژوهش در سطحی گسترده ، امکان استفادة نیروی انسانی مشاغل در واحدهای کاری از یافته­های تحقیق فراهم خواهد آمد. از این طریق، کارکنان، کارفرمایان و دولت از میزان حوادث، علل بروز، اثرات مستقیم و غیرمستقیم، پی­آمدهای اقتصادی و اجتماعی، و راههای عملی و کاربردی جلوگیری از حوادث آگاه خواهند شد و یا به کارگیری راه­کارهای پیشنهادی و جدی گرفتن موضوع، خواهند توانست از میزان حوادث ناشی از کار بکاهند و بر بهره­وری واحدهای تولیدی بیفزایند و کشور و صنعت رو به گسترش ما را از پیامدهای مثبت کاهش حوادث بهره­مندسازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد