kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

نکات ایمنی در خودرو

درج در ادامه مطلب. کلیک کن

یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سراسر دنیا تصادف رانندگی میباشد، که در ۷۵ درصد از مواقع خطای انسانی عامل اصلی می باشد. روشهایی که در زیر توضیح داده شده شما را با حوادث و خطرات ممکن در رانندگی آشنا می سازد.

س. برای محافظت از خودمان در برابر کسانی که از چراغ قرمز عبور میکنند چه باید بکنیم ؟
به یاد داشته باشیم هیچگاه چراغ سبز برای ما به این معنی نیست که همه چیز درست است. به این موضوع توجه کنید که علت تصادف فقط حاصل اشتباه ما نیست. خطای دیگران هم موثر است .

تصور نمایید که بعد از تصادف به ماشین شما خسارت وارد می شود یا انسانی مجروح می گردد. حتی اگر راه برای شما باشد و شما از چراغ سبز عبور کرده باشید . شاید شما به سادگی نگاه کردن به اطراف قبل از حرکت بتوانید از تصادف جلوگیری نمایید . اگر چراغ برای شما سبز است مطمئن شوید که سایر رانندگان قصد گریز از چراغ قرمز یا زرد را ندارند. و سپس حرکت نمایید .

س. آیا در ترکیدن ناگهانی لاستیک میتوان ترمز گرفت ؟
ممکن است با فشردن ترمز کنترل خودرو از دست شما خارج شود. اگر چرخ جلو بترکد خودرو به سختی به سمتی که لاستیک ترکیده منحرف ( کشیده ) خواهد شد . فرمان خیلی شدید به لرزه خواهد افتاد . فرمان را در حالت ساعت 9 و 3 محکم بگیرید. پا را از روی پدال گاز بردارید و حواستان را به مسیر متمرکز کنید. سپس سرعتتان را به آرامی کم کنید . و خودرو را به مکانی ایمنی در کنار جاده هدایت کنید . اگر لاستیک عقب بترکد عقب خودرو منحرف خواهد شد . که در این مورد لرزش فرمان کمتر است و طبق روش قبل آن را هدایت میکنیم .

س. چگونه از لیز خوردن خودرو جلوگیری کنیم ؟
خیلی ازمردم زمانی که خودرو شروع به لیز خوردن میکند به شدت ترمز می گیرند . که معمولا این کار شرایط را بدتر می کند . در این مواقع پای خود را از روی گاز بردارید و فرمان را به سمتی که می خواهید خودرو برود بچرخانید ( امتداد مسیر قبلی) . این عمل به بازگرداندن خودرو به شرایط پایدار کمک مینماید . در برخی از مواقع چرخاندن فرمان چندین بار باید تکرار شود تا خودرو به حالت پایدار برسد .

س. بهترین راه برای خروج از خودرو زمانی که به داخل آب عمیق سقوط کرده چیست ؟
به ندرت برای کسی چنین حادثه ای اتفاق می افتد . در این مواقع ابتدا کمربند ایمنی را باز مینماییم (البته نه قبل از برخورد به آب کمربند ایمنی میتواند شما را در مقابل ضربه حاصله از برخورد محافظت کند) . سپس سعی کنید به سرعت از پنجره خارج شوید در برخی از مواقع به علت اتصالی برق پنجره باز نمی شود . در این مواقع در را امتحان کنید . در ابتدا فشار آب باعث باز نشدن در خواهد شد . نگران نشوید . با بالا آمدن آب در اتومبیل فشار در دو طرف در معادل می شود و در بازخواهد شد.

س . چه کنیم اگر ترمز کار نکرد ؟
شما باید به سرعت تمرکز کنید و عمل نمایید . این لغات را با سلسله مراتب به خاطر بیاورید .
پمپ کردن پدال – ترمز دستی – کم کردن دنده ( تغییر به دنده سنگین)

  1. پیدا کردن مکان امن پمپ کردن پدال (زمانی که سیستم شما ABS است از روش پمپ پدال استفاده ننمایید) در این روش گاهی اوقات فشار ترمز برخواهد گشت و ترمز عمل خواهد کرد .

  2. به آرامی سعی کنید از ترمز دستی برای کم کردن سرعت استفاده نمایید ( اما بدون مانع شدن شدید)

  3. تغییر وضعیت دنده به دنده سنگین ( در دنده های اتوماتیک به حالت دنده سنگین) که به کم شدن سرعت کمک می کند.

  4. در کنار جاده بدنبال نقطه امنی برای متوقف کردن خودرو باشید.

این اعمال همراه با دقت در تغییر مسیر و کنترل اتومبیل باید به طور سریع و پیوسته انجام گیرد . هر چقدر سرعت عمل شما بیشتر باشد شما ایمن تر خواهید بود

س .در مورد سیستم ترمز ضد قفل ABS ( Antilock Braking Systems)
ABS سیتم ترمزی است که توسط تکنولوژی کامپیوتر هدایت می شود. سنسورها در هر چرخ باعث هماهنگی سرعت چرخیدن چرخها می شود . اطلاعات سرعت چرخیدن به کامپیوترمی رسد و اگر نیاز باشد یک شیر مغناطیسی عمل میکند تا با نیروی بیشتر یا کمتر خودرو را متوقف نماید. اگر نیروی متوقف کننده برای چرخها معادل نباشد اغلب یک خودرو میتواند در هنگام ترمز گرفتن بچرخد و کنترل از دست راننده خارج شود . در حالت های معمولی ترمز ABS فعال نیست . این سیستم زمانی فعال می شود که نیروی ترمز کردن از خاصیت چسبندگی بین سطح جاده و چرخها بیشتر شود در این حالت به صورت اتوماتیک عمل می نماید . و عمل ترمز ABS توسط تکرار ارتعاشات در زمان ترمز قابل تشخیص خواهد بود .
شما نباید در سیستم ترمز ABS پدال را پمپ کنید ( ضربه زدن به پدال ) این باعث تداخل عمل سیستم می شود و فاصله واقعی توقف را افزایش میدهد .

س. بعضی از راننده ها بدون دلیل ماشین خود را به سمت ما منحرف میکنند در این مورد چه باید کرد ؟
در حقیقت تمام خودرو ها دارای نقطه کور هستند نقطه کور جایی است که دیدن سایر ماشین ها سخت است قسمتی مانند ستون های ماشین که در عقب ماشین راست یا چپ بسته است. اگر شما در نقطه کور ماشینی رانندگی میکنید. ( پشت سر) سعی کنید در آینه کنار او یا وسط ( ماشین جلویی) نگاه کنید اگر صورت او را ندیدید مطمئن شوید که او هم شما را ندیده سعی کنید کمی به جلو یا به عقب بروید با این کار شما صورت راننده جلویی را خواهید دید احتمالا ماشین شما هم دارای نقطه کور است روش ایمن این است که قبل از منحرف شدن به چپ و راست نقاط کور ماشین و خودرو های کناری را سریع چک کنید و سپس به راست و چپ بپیچید.

س. چه کنیم اگر پدال گاز گیر کرد ؟
سعی کنید پدال را با نوک انگشت یا کفش به سمت بالا بکشید اگر کسی با شما است از او بخواهید که خم شود و سعی کند پدال را به حالت اولیه باز گرداند شما سعی کنید که چشم از مسیر و جاده برندارید.
اگر دنده اتومبیل شما به صورت دستی است کلاچ را بگیرید و دنده را درحالت خلاص بگذارید موتور به کار خود ادامه میدهد اما نیروی محرکه از چرخها جدا شده است و سرعت ماشین کند می شود و شما می توانید خودرو را به خارج از جاده هدایت کنید. اگر اتومبیل شما دنده اتوماتیک است وضعیت را به خنثی را کلاچ تغییر دهید خاموش کردن اتومبیل در برخی از موارد باعث از دست رفتن نیروی هدایت فرمان و یا قفل شدن فرمان میگردد .

س. اگر در اتوبان کاپوت اتومبیل بالا پرید و به شیشه برخورد کرد چه باید کرد؟
از ترمز زدن ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن است ماشین های پشت سر نیز با شما برخورد کنند. در این مواقع سعی کنید از فضای باز شده بین کاپوت و داشبورد جلوی خود را ببینید اگر امکان نداشت سر خود را از پنجره بیرون ببرید و سعی کنید جلوی خود راببینید و کم کم اتومبیل را به خارج از جاده منتقل کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد