kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

رعایت کردن نکات ایمنی موقع بر پا کردن اتش در طبیعت

کلیک بر روی ادامه مطلب

برافروختن آتش کار ساده ای است ، اما استفاده از آتش ومهار آن در طبیعت کار دشواری است وهنر ومهارت خاصی را طلب می نماید.

گردآورنده : محمد جمادی

 

برافروختن آتش کار ساده ای است،اما استفاده از آتش ومهار آن در طبیعت کار دشواری است وهنر ومهارت خاصی را طلب می نماید.

درابتدا باید بدانیم شیوه برپاکردن آتش کمپ(جهت جمع‌شدن دور آن) با آتش آشپزخانه(مخصوص پخت و پز) متفاوت است.

همه ما با دیدن منظره سنگ‌های سیاه‌شده و تکه ذغالهای پراکنده‌شده در این سو و آن ‌سوطبیعت، که زیبایی طبیعت وحشی را بهم می‌زند،متاثرشده وسعی دراصلاح وضع موجود داریم،اما گاهی به دلیل عدم دسترسی به اجاقهای گازی،نفتی والکلی چاره ای جزء برافروختن آتش در طبیعت نیست.

توصیه اول این که از ایجاد آتش کمپ خودداری کنید؛ زیرا باعث هدر رفتن چوب می‌گردد؛ برای جنگل و کمپ خطرناک است؛ کاملاً غیراجتماعی است؛ اطراف محل کمپ را خراب می‌کند و بهتر است ممنوع شود و یا تنها در وضعیت بحرانی یا مواقع ضروری آتشی محدود روشن گردد،در این رابطه سرخ پوستان سفید‌پوست‌ها راآدم های نادانی می دانند که آتش بزرگ روشن می‌کنند طوریکه نمی‌توانند نزدیک آن بروند وسرخ‌پوست‌ها راداناچون آتش کوچک روشن می‌کنند و از نشستن دور آن لذت می‌برند.

توصیه دوم : مطمئن شوید اطراف آتش به شعاع ۱ تا ۱/۵ متر عاری از موجود زنده است.

واگر نتوانستید چنین مکانی را پیدا کنید از گودال کوچک بر روی زمین استفاده کنیدیا با سنگ چین نمودن موقعیت برافروختن آتش رامهار نمائید.

توصیه سوم : برای روشن کردن آتش ابتدا از مواد زود مشتعل‌شونده استفاده کنید،موادشیمیایی آماده ،مواد سوختی ودرصورت عدم دسترسی ریشه‌های خشک‌شده، چوب‌های کوچک یا خرده چوب‌ها که بهتر است ،برای روشن کردن در زیر یا بالای لایه دوم قرار داده شوند. از پوست درخت‌های خشک‌شده و یا سرشاخه چوب‌های خشک نیز می‌توانید به عنوان مواد زود اشتعال‌زا استفاده کنید.درتامین چوبها باید به نسبت زیادی از چوب‌های خشک استفاده کرد، چوب‌هایی که از زمستان مانده‌اند خوب می‌سوزند.

توصیه چهارم : روشن کردن یک کپه بدون شکل مشکل بوده و هرگز خوب نمی‌‌سوزد لذا برمبناء قاعده ای باید بصورت هرمی  به هیزم خود شکل داده تا آتش به اطراف پخش نشود.

توصیه پنجم: بهترین روش، ایجاد خیمه سرخ‌پوستی  با استفاده از چوب است، به یاد داشته باشید که آتش‌ خیلی بلند یا خیلی هرمی به سرعت سوخته و می‌میرد.وحداقل باید به اندازه ۳ برابر مصرف اولیه چوب اضافی جمع کنید تا تمام عصر را آتش داشته باشید.

توصیه ششم : در برپا کردن آتش بویژه در فصل پاییز باید نهایت دقت را به خرج دهید

توصیه هفتم: در مورد کمپ‌های سریع تنها لازم است شما دیگ غذای خود را از یک چوب تر آویزان کنید؛ این یعنی یک آشپزخانه کامل

 

 

توصیه هشتم : در کمپ‌‌های طولانی‌تر چهار تکه الوار سبز کوچک را مطابق شکل زیر روی هم قرار دهید؛ فاصله بین دو الوار در یک‌طرف ۸ سانتیمتر و در طرف دیگر ۲۵ سانتیمتر باشد. وسط دو الوار بالایی باید کمی خالی باشد تا دیگ غذا به راحتی روی آن بنشیند،البته این آتش می‌تواند روی سطح زمین ایجاد گردد و حتی می‌توان از سنگ‌های هم شکل و اندازه برای این کار استفاده کرد. اما سنگ به گرما هیچ کمکی نمی‌کند و مدیریت‌ آن نیز مشکل تر است

توصیه نهم : در هوای مرطوب یک مردجنگلی می‌تواند آتش را در داخل یک درخت مرده و یا در قسمت زیرین یک کنده که با سطح زمین کمی فاصله دارد، درست کند.

توصیه دهم : موقع خواب یا موقع حرکت مطمئن شوید که آتش به طور کامل خاموش شده است؛ از آب ویا خاک برای خاموش نمودن آتش حتما" استفاده کنید.

 

آتش سوزی ها در طبیعت

بیشتر آتش سوزی ها در طبیعت ناشی از بی توجهی عوامل انسانی ناشی از سهل انگاری دربرافروختن آتش وخاموش ننمودن آتش بصورت کامل بروز می نماید.

امادرصورتیکه دراثرسهل انگاری خود ودیگران با یک آتش سوزی روبرو شدیم چه اقداماتی راباید انجام دهیم :

اول : با حفظ خونسردی سمت باد را تشخیص داده وجهت آتش را تخمین می زنیم.

دوم: تنها در صورت محدود بودن آتش سوزی با استفاده از قطع رابطه آتش با برگهای خشک روی زمین وخاروخاشاک وشاخه های خشک درختان ومواد اشتعال زا محدوده آتش را به حداقل ممکن برسانیم.

سوم :درصورت سرکش بودن آتش وعدم امکان کنترل ومهارآن تنها سعی نمائیم خودوسایرین را به نقطه ای امن خارج از محدوده آتش هدایت نموده وسریعا" واحدهای امدادونجات،محیط بانان،جنگل بانان وسایرمراجع ذیربط را مطلع نمائیم.

چهارم:با مشاهده هرگونه آتش رها شده توسط دیگران بعنوان یک عامل اساسی در پیشگیری از آتش سوزی از کنار آتش رها شده بی تفاوت وغیر مسئولانه عبور ننموده وخود اقدام به خاموش نمودن آتش نمائیم،شایداین آتش رها شده خود سرمنشاء آتش سوزی بزرگی گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد