kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

بازنشستگی زودهنگام برای هابل

از سال ۱۶۱۰ تاکنون، یعنی از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را به سوی آسمان نشانه رفت، هیچ رویدادی به اندازه ساخت و به کارگیری تلسکوپ فضایی هابل درک ما را از کیهان متحول نکرده است

 

بازنشستگی زودهنگام برای هابل

 

 

از سال ۱۶۱۰ تاکنون، یعنی از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را به سوی آسمان نشانه رفت، هیچ رویدادی به اندازه ساخت و به کارگیری تلسکوپ فضایی هابل درک ما را از کیهان متحول نکرده است

 

http://www.marshal-modern.ir/Archive/4041.aspx

 

از سال ۱۶۱۰ تاکنون، یعنی از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را به سوی آسمان نشانه رفت، هیچ رویدادی به اندازه ساخت و به کارگیری تلسکوپ فضایی هابل درک ما را از کیهان متحول نکرده است."
این بخشی از معرفی نامه رسمی ناسا از تلسکوپ هابل است، با این حال مقامات آژانس فضایی آمریکا برای پایان دادن به ماموریت هابل برنامه ریزی می کنند. رویدادی که اسباب ناراحتی و یاس بسیاری از دانشمندان فراهم کرده است.
سرنوشت هابل کاملا روشن است. همواره انتظار می رفته است این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد عمر کاری محدودی داشته باشد.
با پرتاب تلسکوپ جدید ناسا به نام "جیمز وب" در سال ۲۰۱۱ ماموریت هابل تا سال ۲۰۱۰ پایان خواهد یافت.
آژانس فضائی آمریکا می گوید برای اداره هر دو برنامه بودجه کافی ندارد و اولویت با تلسکوپ جیمز وب است.
اما طرفداران هابل استدلال می کنند لزومی برای چنین تصمیمی نیست. احساسات پیرامون قضیه چنان بالا گرفته است که ناسا با تشکیل هیئتی از کارشناسان سعی دارد بهترین راه برای انتقال از هابل به تلسکوپ جیمز وب را بیابد.
این هیئت تاکنون صدها نامه الکترونیک دریافت کرده که طرفداران هابل با ارائه پیشنهادهایی همچنین نسبت به پایان ماموریت این تلسکوپ ابراز نگرانی کرده اند.
ادوارد چنگ، دانشمندی که در ساخت هابل شرکت داشته است به بی بی سی گفت علت احساسات پرشور دانشمندان کاملا روشن است.
او گفت: "آنها نمی توانند جهان را بدون هابل تصور کنند. حجم اطلاعاتی که این تلسکوپ فراهم کرده چنان زیاد است که وقتی دانشمندان با نظریه یا معمایی روبرو می شوند نخستین واکنش آنها این است: هابل چه پاسخی دارد؟".
البته هابل همیشه سرچشمه اطلاعات نبوده است.
در سال ۱۹۹۱ بلافاصله پس از پرتاب هابل مشخص شد که آینه اصلی تلسکوپ معیوب است.
سه سال طول کشید تا ابزارهای تصحیح کننده طراحی، ساخته و روی تلسکوپ نصب شد.
اما به گفته مارتین ریس، ستاره شناس از دانشگاه کمبریج بریتانیا که برای انتقال اطلاعات از هابل به جیمز وب همکاری می کند، تعمیر هابل باعث تحولی بزرگ شد.

http://www.marshal-modern.ir/Archive/4042.aspx


وی به بی بی سی گفت: "شکی نیست که هابل در یک دهه گذشته در راس و پرچمدار برنامه های ناسا بوده است."
داده های هابل دانشمندان را سخت مشغول خود کرده است. همچنین با فراهم کردن سرنخ هایی درباه "پرسش های اساسی"، از جمله منشا کیهان، تخیل عموم مردم را هم تسخیر کرده است.
آقای مارتین گفت: "ناسا آگاه است که این پرسش های اساسی نه تنها دارای اهمیت زیاد علمی بلکه همچنین مورد علاقه و کنجکاوی عموم مردم است."
 

پایان یک خوشبینی


درحالی که جامعه علمی می خواهد از حسن نیت و علاقه ای که هابل برانگیخته به بهترین نحو استفاده کند همینطور سرمایه گذاری علمی که در ساخت آن شده، اما چاره ای جز رودررو شدن با واقعیات تلخ نیست.
ان کینی، مدیر بخش نجوم و فیزیک ناسا، با تاکید بر این موضوع که ناسا به هیچ وجه قادر نخواهد بود هابل را برای نمایش در موزه به زمین بازگرداند، طرفداران هابل را از یک رویای شیرین محروم کرد.
او در نشستی عمومی در شهر واشنگتن گفت که از میان رفتن شاتل کلمبیا و هفت خدمه آن در ماه فوریه بیش از هر زمان باعث تاکید بر این مساله شده است که نباید جان فضانوردان را برای ماموریت های غیرضروری به خطر انداخت.
برای خارج کردن هابل از مدارش بدون خطر، حداقل یک سفر فضائی دیگر نیاز است تا فضانوردان برروی آن راکتهای مخصوص نصب کنند. این اقدام برای فضانوردان توام با خطر خواهد بود و از جنبه علمی هم مزیتی دربر نخواهد داشت.

 

http://www.marshal-modern.ir/Archive/4043.aspx

مرکز کنترل هابل


فن آوری جدید


احیا تلسکوپ هابل از طریق ماموریت های فضایی که ابزارهای تازه با قابلیت های بیشتر به آن اضافه شده عامل موفقیت چشمگیر هابل بوده است.
رصدخانه فضایی هابل هم اکنون از پیشرفته ترین فن آوری ها استفاده می کند که فقط محدود به تجهیزات اولیه اش نمی شود.
دکتر چنگ می گوید هابل می تواند تا سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که اجزای غیر قابل جایگزین آن، مانند آینه ها، شروع به ضایع شدن می کنند، به فعالیت خود ادامه دهد.
آرزوی دانشمندان برای ادامه فعالیت هابل تا حدودی ناشی از این واقعیت است که آنها نمی خواهند ابزاری را که چنان به آن وابستگی پیدا کرده اند از دست بدهند، اما موضوع به این محدود نمی شود.
تلسکوپ جیمز وب قادر به انجام ماموریتهایی خواهد بود که از توان هابل خارج است.
اما تلسکوپ جیمز وب قادر به ردیابی اشیا در نور ماورای بنفش نیست که به این ترتیب جامعه علمی را از مهم ترین ابزارشان محروم می کند.
 

کشفیات غیرمنتظره


گفته می شود هابل تنها ۲ درصد بودجه ناسا را به خود اختصاص می دهد با این حال ۳۳ درصد دستاوردهای علمی ناسا توسط هابل جمع آوری شده است. طرفداران هابل می خواهند عمر آن تا حداکثر زمان ممکن ادامه یابد.
استیون بکویت از موسسه علمی تلسکوپ فضایی به موفقیت های هابل اشاره کرد و گفت که بسیاری از این دستاوردها به هنگام ساخت هابل حتی پیش بینی نمی شد.
وی گفت: "یکی از جالب ترین دستاوردهای هابل کشف سیارات خارج از منظومه شمسی است. تا پیش از پرتاب هابل هیچ سیاره ای خارج از منظومه شمسی کشف نشده بود."
وی گفت هنوز چیزهای زیادی هست که هابل می تواند کشف کند.
او گفت: "هابل دارای توانایی های منحصر به فردی است که فرصت های علمی جذابی نه تنها تا سال ۲۰۱۰ بلکه ورای آن فراهم می کند. هابل هنوز به اوج توانایی های خود نرسیده است."
با این حال بودجه ناسا محدود است و به نظر می رسد هابل زودتر از موعد بازنشسته خواهد شد
 

 

برخی از عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل :

  Happy Sweet Sixteen, Hubble Telescope! - Starburst Galaxy M82

 

A Giant Hubble Mosaic of the Crab Nebula

 

The Eagle Has Risen: Stellar Spire in the Eagle Nebula

 

Out of This Whirl: the Whirlpool Galaxy (M51) and Companion Galaxy

 

The Cat's Eye Nebula

 

Light Echoes From Red Supergiant Star V838 Monocerotis � December 2002

 

The Center of the Southern Crab Nebula He2-104

 

Galaxy NGC 1512 in Visible Light

 

Ring of Hot Blue Stars Pinwheels Around Yellow Nucleus of Hoag's Object Galaxy

 

The Antennae Galaxies/NGC 4038-4039

 

The Central Region of the Star-Burst Spiral Galaxy NGC 3310

 


منبع : www.atcce.com


نظرات 1 + ارسال نظر
دنیز جمعه 20 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:43

خوبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد