kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

عوامل مرگ تدریجى

بعضى از خوردنیها و آشامیدنیها که جزو غذاهاى بسیار مرسوم ملتها شده اند، صرف نظر از این که فاقد مواد ویتامینى ، و قدرت غذائى هستند، براى انسان بطور تدریج ، ایجاد مرگ مصنوعى مى نمایند.

عوامل مرگ تدریجى بعضى از خوردنیها و آشامیدنیها که جزو غذاهاى بسیار مرسوم ملتها شده اند، صرف نظر از این که فاقد مواد ویتامینى ، و قدرت غذائى هستند، براى انسان بطور تدریج ، ایجاد مرگ مصنوعى مى نمایند.
دخانیات  دخانیات کلمه اى است عربى مشتق از)دخان ( که در لعنت به معنى دود است ، بنابراین هر چه ایجاد دود کند به نام دخانیات نامیده مى شود، ولى در اصطلاح امروز، دخانیات به توتون ، تنباکو، و مشتقات اینها مانند سیگار، چپق ، و قلیان گفته مى شود.
دخانیات چنانچه از معنى آن پیداست غیر از دود چیزى نیست و دود همان کلمه اى است که انسان از شنیدن آن تنفر دارد، زیرا کلمه دود انسان را بیاد تاریکیهات ، تیره گیها و خفقانه مى اندازد، دود یعنى ظلمت و فشار روح و دل .
آرى همین دخانیات است که جسم و روح ما را مى فشارد، صورت گلگون جوانان را به تیرگى و سیاهى مى کشاند، و قلب روشن آنان را تیر و تاریک مى سازد، و همان دود است که اخلاق نیکوى انسانها را به تندى و عصبانیت ، تبدیل مى کند.
دخانیات همان دودى است که بشر با یک کبریت آنرا روشن مى کند، و بوسیله آن خرمن زندگى خود را به آتش مى کشد، و در این خرمن ، قبل از هر چیز سلامت خود را مى سوزاند و سپس در آمد روزانه خود را که براى بیشتر افراد، با کندن جان ، فراهم مى شود به آتش مى کشد حال بهتر است با ترکیبات اصلى این دود و دخان بیشتر آشنا شویم .
ترکیبات شیمیایى ، توتون و دود آن عبارتند از:
 
1- نیکوتین 2 - گاز کربنیک 3 - اسید استیک و اسید سیانیدریک 4 - الکل متیلیک 5 - آمونیاک 6 - پریدین
1- نیکوتین  ، اگر محلول یک یا دو در صد نیکوتین خالص به قورباغه تزریق شود، مرگ آن حتمى است براى کشتن خرگوش 4/1 تزریق آن کافى است و براى کشتن سگ 2/1 تا دو قطره .
2- گاز کربنیک  همه مى دانند موجب خفگى است .
3-اسید استیک و اسید سیانیدریک ، با یک قطره این اسید یک انسان را مى شود نابود ساخت .
4-الکل متیلیک ، باعث کورى چشم است .
5-آمونیاک ، همان چیزى است که از فساد مواد آلى تهیه مى شود.
6- پریدین  مولد سرطان است .
باید دید کسى که روزى 20 عدد سیگار مى کشد تا چه اندازه خود را به مرگ تدریجى مبتلا کرده است :
در 20 عدد سیگار:
نیکوتین
پریدین
آمونیاک
اسید سیانیدریک
اسید کربن
بد نیست از معتادین به دخانیات بپرسیم به جاى پول دادن و خریدن این همه سموم و بعد کشیدن و مسموم شدن ، بهتر نیست این پولها را صرف میوه هاى شیرین و گوارا بنمایید؟
بعضى از افراد معتاد براى سیگار کشیدن خود دلیل مى آورند و مى گویند: کشیدن سیگار باعث آرامش فکر و اعصاب است ولى این دلیل صحیح نیست ، زیرا:
استعمال دخانیات در حین انجام کارهاى سنگین دو چندان ضرر مى رساند. کسى که در اثر فشار کار زیاد جسمى ، استراحت مى کند بنا به گفته فیزیولوزیست ها دین خود را در قبال اکسیژن ادا مى کند. در موقع اشتغال به کار سنگین احتیاج به اکسیژه آنقدر افزایش مى یابد که بدن در آن حالت با نقس کشیدن هاى پى در پى تند و عمیق و تشدید کار قلب ، نمى تواند اکسیژن را تامین کند و در نتیجه نقص اکسیژن گیرى ، خستگى تولید مى شود.
رفع خستگى انسان پس از کارهاى سنگین با تنفس عمیق باید توام باشدت تا مواد حاصله در حین کار در اثر اکسیداسیون از بین بروند، استعمال دخانیات در چنین وضعى موجب کمبود اکسیژن گیرى گردیده و از نیروى کار مى کاهد.
روى این اصل مشاهدهاسکى بازى  که در حال اسکى سیگار به دهن دارد و یا ورزشکارى که بخاطر سیگار خمیازه مى کشد چقدر ملال انگیز است دخانیات و ویتامن cدخانیات ویتامین c بدن را فاسد مى نماید و شخص معتاد را زود پیر مى کند، زنان معتاد کمتر بار دار میشوند و زود یائسه مى گردند، زخم معده معتادین دیر جوش مى خورد.
قطران دود که به صورت جرم مى باشد ایجاد سرطان مى نماید

 

                                                                                       دنیز بیراک

نظرات 1 + ارسال نظر
فرهاد جمعه 20 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:48

وبلاگ خوبی را انتخاب کردی موضواعتش جالبن امیدوارم پر بارش کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد