kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

کلیسم

کلیک بر روی ادامه مطلب

املاح و ویتامین ها :

کلسیم

من فراوانترین عنصر کانى موجود در بدن انسان هستم و مهمترین مصالح سازنده ى استخوانها به شمار مى آیم و روى همین اصل شما روزانه از نیم گرم تا یک گرم به من احتیاج دارید و الا ممکن است به بیمارى نرمى استخوان - عقب ماندگى در رشد و کرم خوردن دندان مبتلا شوید، شما مى توانید مرا در مرکبات شیر - سفیده تخم مرغ و چند خوراکى دیگر مثل چغندر - هویج - کلم - گندم - سیب زمینى - یونجه - اسفناج - توت فرنگى - گردو - تره - تره فرنگى - کاهو - غلات - تمشک - نخود تازه - لوبیاى تازه - فندق - بادام - پسته - کرفس - پیاز - عدس - انگور... پیدا کنید. من خوراک استخوان - دندان - غضروفها - هسته هاى سلولى - خون - چربى سلسله اعصاب بوده براى هضم غذا - براى جذب غذا و همچنین براى سنگربندى آهکى در اطراف میکربهایى مثل میکرب سل و دمل لازم و ضرورى هستم .
ویتامین ها و هورمونها در جذب من در بدن انسان دخالت مستقیم دارند و چون آفتاب و شرایط محیط در جذب من بستگى کامل دارند، عوارض ‍ کمبود من در ساکنان مناطق معتدله و سردسیر دیده مى شود. نور آفتاب یکى از بزرگترین عوامل حیاتى براى جذب من به شمار مى آید چه ویتامین ((د)) که در جذب من دخالت مستقیم دارد به وسیله نور آفتاب ساخته مى شود. در مناطقى که نور آفتاب به حد کافى ندارند جذب من به آسانى صورت نمى گیرد و تظاهرات کمبود من بیشتر به چشم مى خورد و به همین جهت است که ساکنان این نواحى به من نیاز بیشترى دارند و بایستى با خوردن سبزیها و میوه ها کمبود مرا جبران کنند. آنهایى که فکر مى کنند تنها با خوردن شیر مى توانند گرسنگى خود را نسبت به من برطرف کنند سخت در اشتباه مى باشند و بهترین دلیلى که در رد این ادعا مى توان اقامه کرد این است که مردم آمریکا بیشتر از سایر مناطق جهان شیر مى خورند و بیشتر از ساکنان قاره هاى جهان دچار کمبود من هستند - بیمارى نرمى استخوان در کودکان انگلیسى بقدرى زیاد است که عده این بیمارى را مرض انگلیسى ها مى دانند و برعکس در جنوب ایران و سواحل خلیج فارس با اینکه کمتر شیر مى خورند و خاکشان از نظر کلسیم فقیر است کمتر به این مرض مبتلا شده و کمتر دچار کرم خوردگى دندان مى شوند.
یکى از بهترین منابع گیاهى من انگبین هاى گیاهى مثل شیر خشت ، ترنجبین ، و گز علفى مى باشد - در خوانسار و نواحى اطراف اصفهان که گز زیاد مصرف مى شود و همچنین در آذربایجان که به خوردن گز علفى علاقه زیاد دارند، بیمارى نرمى استخوان و کرم خوردگى دندان کمتر دیده مى شود. ساکنان فقیر بلوچستان با اینکه دچار فقر غذایى هستند و به شیر و لبنیات کمتر دسترسى دارند، معذلک از بیمارى نرمى استخوان و پوسیدگى دندان معاف مى باشند چه آنها علاوه بر داشتن آفتاب فراوان از سبزیهاى صحرایى که غالبا سرشار از کلسیم هستند تغذیه مى نمایند و نان را بیشتر با سبوس که مقدار زیادى کلسیم دارد میل مى نمایند. سیاهپوستان و ساکنان مناطق حاره دندانهایشان به مراتب سفیدتر و محکم تر از شما سفید پوستان مى باشد زیرا آنها با کلسیم موجود در گیاهان و تابش مستقیم آفتاب بیشتر استفاده و بهره بردارى مى کنند و این یک حقیقت است که سیاه پوستان مقاومت بدنشان در برابر تابش آفتاب زیادتر بوده و مى توانند عریان در مزارع کار کنند بدون آنکه تابش آفتاب کوچکترین صدمه اى به پوست بدن آنها وارد آورد. کسانى که به سفر حج رفته اند بخوبى مى دانند که در عرفات سیاه پوستان و ساکنان محل از ظهر تا غروب آفتاب در دامنه ى کوه رحمت در برابر تابش مستقیم خورشید مى ایستند و هیچگونه صدمه اى نمى خورند و طبق دستورها و موازین دینى ایستادن ما در آفتاب ممنوع بوده و بایستى در زیر چادرها وقوف نماییم .
حال به خوبى متوجه خواهید شد که چرا با وجود فراوانى کلسیم در مناطق معتدله باز گرسنگى نامرئى من در این نواحى رایج است ساکنان نواحى گرمسیر و استوایى با اینکه قد و قامت کوتاه داشته و رشد زیادتر نمى کنند، استخوان بندى محکمترى دارند و برعکس در نواحى معتدله و اروپا رشد زیادتر استخوان بندى درشت تر ولى پوک تر است و همگى استخوانى ترد و شکننده دارند، این ضعف استخوان در کشورهاى مترقى و پیشرفته روز به روز زیادتر مى شود. در آمریکا دانشمندان متوجه شده اند که اسکلت نسل جوان گر چه به ظاهر درشت تر از اسکلت نیاکانشان مى باشد اما در عوض ‍ سست و شکننده شده است و براى نجات از عواقب وخیم آن به همه توصیه مى شود که تا مى توانند روغن ماهى و ترکیبات دیگرى که ویتامین ((د)) دارند بخورند حال در اینجا این سوال پیش مى آید که چرا اسکیموها با این که کمتر رنگ آفتاب را مى بینند به بیمارى نرمى استخوان مبتلا نشده و از این مرض و کرم خوردگى دندان رنج نمى برند بلکه همگى استخوانى محکم و دندانهاى تیز و برنده و سالم دارند در جواب این سوال دانشمندان اظهار عقیده مى کنند که آن ها با جویدن استخوان شکار و یا ماهى کلسیم و ویتامین ((د)) مى شود.
اکنون اجازه فرمائید ویتامین ((د)) که یکى از یاران من بوده و در جذب من به بدن شما کمک مى کند خود را معرفى مى نماید.

 

                                                                                                  دنیز بیراک

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر شنبه 21 دی‌ماه سال 1387 ساعت 14:02 http://www.iran.forum.st

سلام
جات تو جمع ما خیلی خالیه
اگه دوست داشتی بیا با هم بنویسیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد