kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

خواص سکنجبین


سکنجبین

اسمم سکنجبین است و در بریدن صفرا شهرت فراوان دارم ، نام اصلى من سر کنگبین است ، چون سابقا مرا با سرکه و عسل درست مى کردند و گاهى با شیره و در این صورت نام من سرکه شیر بوده ، اما حالا مرا فقط خاک قند یا شکر درست مى کنند و به این جهت من آن مقام و منافع گذشته را ندارم . اگر بگویم سودمندترین نوشابه ها هستم ، شاید شما آن را قبول نداشته و حمل بر خودستایى کنید به این جهت اجازه مى خواهم رشته ى سخن را بدست حکیم محمد بن زکریاى رازى پزشک و غذاشناس بزرگ ایرانى بدهم و آن چه را که آن استاد گرانمایه در وصف من گفته است بازگو نمایم :
یکى از نوشابه هایى که زیاد مصرف مى شود سکنجبین است که نوشیدن آن منافع بسیار دارد، یکى از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده ، و بنوشند، صفرا را مى برد و از التهاب حرارت معده مى کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده ها باشد، خارج مى کند. اگر سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنى بسازند و کمى گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه اى پر سود و شگفت آور خواهد شد مخصوصا براى آن هایى که جگر و معده اى گرم داشته و یا دچار گرفتگى معدى شده اند و نیز براى کسانى که مبتلا به نفخ مى باشند منافع زیاد دارد، ولى براى مبتلایان به زخم معده و روده ، زیان بخش است . بارى من یک شربت ایرانى هستم و تمام منافع سرکه را دارم ، ولى ضررم به اندازه آن نیست ، مخصوصا اگر مرا مثل گذشته با عسل و سایر قندهاى طبیعى درست نمایند، چه در غیر اینصورت سرکه با قند ترکیب شده ، و جلو زیان سرکه را مى گیرد، ولى اگر در موقع تهیه من ، مراعات نسبت را ننمایند و ترش باشم ، براى اعصاب ضرر فراوانى خواهم داشت . آن هایى که معده اى ضعیف دارند و همچنین مبتلایان به اسهال و درد سینه مخصوصا مسلولین نباید به من نزدیک شوند و کسانى که دچار سرماخوردگى شده اند و آن هایى که مبتلا به رعشه و دردهاى عصبى هستند، حتما باید از من دورى نمایند. مبتلایان به سختى ادرار، باید از من پرهیز نمایند.
موقعى که براى تهیه من سرکه را با مواد قندى جوشاندید، و من در اثر حرارت به عمل آمدم ، قبل از سرد شدن یک دسته نعناى تازه در من فرو برید و مدتى بگذارید تا عطر نعنا در من حل شده ، بعد دسته نعنا را بیرون بکشید و در بالاى دیگ نگاه دارید تا تمام قطرات آن چکیده شود، و در این صورت من داراى عطر و طعمى مطبوع شده ، و خواص بیشترى خواهم داشت .

مثل گذشته از میهمانان خود با شربت سکنجبین پذیرایى مى کنم و اگر به آن خیار رنده کرده اضافه کنید، در حق میهمانان خود محبت فراوانى نموده اید، شما که عادت دارید کاهو را با من مى خورید، چه ضرر دارد که در موقع تهیه سالاد مرا به عنوان سس به آن اضافه کنید، و این سنت را براى من که چاشنى وطنى هستم حفظ نمایید!

                                                                              ارسالی توسط:دنیزژیراک

نظرات 1 + ارسال نظر
آ گ پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:21

لطفا اثر سکنجبین بر فشار خون را هم بگوییدکه آیا فشار را بالا برده و یا پایین می آورد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد