kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

خواص افتاب گردان


آفتابگردان 

من دوست کبد هستم .مضمضه آب ریشه ام ، دندان درد را تسکین مى دهد.
حشرات از من گریزانند.
دم کرده ى برگم انگلهاى روده را دفع مى کند.
عده اى مرا مشرک تصور کرده گل آفتاب پرست هم خوانده اند، در صورتى که چنین نیست ، ما خوراکى ها همه آیات پروردگار بوده ، یکتاپرستى آیین همیشگى ما است . وانگهى گل آفتاب پرست گیاه دیگرى است ، از خانواده گاوزبان که در غرب ایران مخصوصا اطراف همدان زیاد مى روید و دمکرده برگ و سر شاخه هاى گلدار آن را جهت تنگى مثانه و دفع انگلهاى روده مى خورند، در کتابهاى گیاه شناسى قدیم ایران مرا به اسم ((آذریون )) که معرب آذرگون است نام برده اند و این اسم بسیار مناسب است ، زیرا اشعه خورشید در دانه هاى من منعکس شده و منافع آن را در خود ذخیره کرده ام .من سرشار از ویتامین))آ ))، ((د ()هستم ، بازکننده دماغ و دوست کبد مى باشم ، مضمضه با آب ریشه من درد دندان را تسکین مى دهد، پنج گرم شربت ریشه من مقوى قلب است ، ضماد برگ من جهت تسکین درد مفاصل ، سیاتیک ، نقرس و خنازیر مفید است ، ریشه من داراى هورمون جنسى است ، بطورى که اگر ضماد آن را بر کمر ببندند ایجاد تحریک مى نماید و به همین علت است که حمول آن عادت ماهانه بانوان را باز و باعث سقط جنین است و زایمان را آسان مى کند، خوردن آب برگ کوبیده من نیز جهت اخراج جنین و باز کردن عادت ماهانه مؤ ثر است ، مقدار خوراک آب گل ، برگ و ریشه من بیست گرم است ، یکى از عجایب من این است که مگس و پشه بر روى گل من نمى نشیند و دود من نه تنها حشرات ، بلکه موش و قورباغه را نیز فرار مى دهد.
گل من اثر تب بر دارد و از آن ماده اى مى گیرند که آرام کننده دردهاى معدى است ، مغز دانه هاى من 40 تا 48 درصد روغن دارند، هجده تا بیست درصد آن را بدون دادن حرارت مى توان با فشار گرفت و این روغن درجه یک اعلى بوده ، گوارا و بسیار مفید است ، بقیه مواد چربى که بوسیله فشار و حرارت گرفته مى شود، در صنعت ساعت سازى ، صابون سازى مصرف مى شود و دیر فاسد مى شود برگ هاى من نیز اثر تب بر داشته و مخصوصا جهت مالاریا تجویز مى شود. در بین حیوانات ، طوطى به خوردن دانه هاى من علاقه زیاد دارد. زیرا با خوردن آن مریض نمى شود و فضولاتش بو نمى دهد.
حالا اجازه بفرمایید عنان سخن را به دست یکى از بستگانم که شما آن را به اسم سیب زمینى ترشى مى شناسید بدهم .

 

                                                                             دنیز بیراک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد