kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

مواظب داروهای ماهواره ای باشید

خطر دارو های تبلیغی کلیک بر روی ادامه مطلب

مواظب داروهای ماهواره ای باشید
منتصری تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهایی که مجوز عرضه داروها به صورت اینترنتی و ماهواره ای داده شده، اکثر داروهای عرضه شده از این طریق تقلبی هستند.

مهر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه هیچ نوع مرکز رسمی و دارای مجوزی برای فروش دارو به صورت اینترنتی یا ماهواره ای در فارس و ایران وجود ندارد نسبت به تقلبی بودن اکثر این دارو ها تقلبی هشدار داد.

هاشم منتصری بعد ازظهر امروز در نشستی خبری افزود: طی مدت اخیر عرضه داروها از طریق اینترنت یا ماهواره در برخی کشورها از جمله ایران در حال شروع شدن است که بر اساس آخرین اطلاعات موجود در حال حاضر هیچ مرکز دارای مجوز برای عرضه دارو به صورت اینترنتی یا ماهواره نیست و ما نیز قانونی برای این نوع عرضه نداریم.

وی عنوان کرد: هر کس در جهت فروش داروهابه صورت اینترنتی یا ماهواره در کشور اقدام کند مشمول قوانین عرضه دارو خارج از شبکه رسمی، قاچاق و عرضه داروهای تقلبی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی خطرات ناشی از مصرف این داروها رابه کشورهای عضو اعلام کرده و نسبت به عوارض مصرف داروهایی که با این شیوه عرضه می شود، هشدار داده است.

منتصری تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهایی که مجوز عرضه داروها به صورت اینترنتی و ماهواره ای داده شده، اکثر داروهای عرضه شده از این طریق تقلبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: داروهای تقلبی نه تنها از نظری ایمنی، اثر بخشی، ماهیت نوع ماده دارویی، کیفیت، کمیت و خلوص ماده دارویی، مشابه داروهای رسمی که با مجوز در کشورها تولید و عرضه می شوند، نیستند بلکه به دلیل اینکه شرایط لازم برای تولید، حمل و نقل و نگهداری آنها رعایت نمی شود حاوی مواد بسیار خطرناک و سمی می شوند که قابل تشخیص توسط افراد عادی نیست و علاوه بر اینکه اثر درمانی ندارند، سلامت مصرف کننده را در کوتاه یا دراز مدت به خطر می اندازند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم اعتماد و استفاده مردم از تولیدات دارویی داخلی بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته کنترلهایی را که بر داروهای تولید شده داخلی خود به منظور مصرف داخلی دارند، بر داروهایی که قرار است به کشورهای دیگر صادر شود، ندارند و با همان حساسیت آنها را کنترل نمی کنند، بنابر این توانمند شدن کشور در تولید و عرضه داروهای با کیفیت می تواند تضمین سلامت بیشتری را برای مردم داشته باشد.

منتصری افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده که داروها و یا فرآورده های آرایشی بهداشتی تولید شده در کشورهای پیشرفته که به دلیل غیر استاندارد بودن مجوز عرضه در آن کشور را کسب نکرده اند به صورت قاچاق در کشورهای دیگر عرضه می شوند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نحوه ورود داروهای خارجی به صورت رسمی به کشور نیز بیان کرد: داروهای خارجی از طریق نمایندگیهای رسمی و با شرکتهای دارویی مجاز وارد کشور می شوند و قبل از ورود نیز شرایط تولید و حمل آن بر اساس استانداردها توسط مقامات مسئول دارو و غذای کشور کنترل می شود.

وی عنوان کرد: داروهای خارجی قبل از ورود به کشور مورد آزمایش و ارزیابی کمی و کیفی قرار می گیرد و پس از تطبیق با استانداردهای جهانی و کشوری اجازه توزیع و مصرف کسب می کنند و در صورت بروز مشکلاتی در بحش کیفیت و کمیت نه تنها شرکت وارد کننده دارو بلکه شرکت تولید کننده نیز پاسخگوی مردم و مسئولان کشور خواهد بود.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد