kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

وسایل حفاظت فردی:



وسایل حفاظت فردی:

 تمام تجهیزات و لباس­های حفاظتی باید با طراحی های متناسب با نوع  کاربرد، تولید شده و در شرایط بهداشتی و به شیوه صحیح  نگهداری شوند. تنها مواردی از این تجهیزات و لباسهای قابل استفاده و مورد پذیرش می باشند که استانداردهای NIOSH  و ANSI و OSHA را دارا باشند.

 به دلیل تنوع سایزPPE ها در هنگام انتخاب آنها ،‌ باید سایز مناسب با  کارگر انتخاب گردد تا استفاده از آنها به راحتی صورت پذیرد.

تنه

لباس­های کار نه از جهت ایمنی که برا ی بهداشت کارگر هستند. این لباس­ها سالی 2 دست توسط کارفرما تهیه و به کارگر داده می­شود. از شرایط لباس کار که به اندازه و سایز مناسب کارگر بوده و قسمت آزاد نداشته و لبه های شلوار آن دوبله باشد.

چشم و صورت

برای جلوگیری از آسیب­های چشمی ،‌ باید کلیه افرادی که ممکن است در معرض خطر باشند ،‌ از جمله کارگران در معرض خطرات موادی چون ذرات اجسام موجود در هوا ، فلزات گداخته و مذاب ، مایعات اسیدی و شیمیایی ، گازها و بخارات ،‌ تعلیق های اجسام در هوا بصورت گرد و غبار ... از عینک­های ایمنی و محافظ صورت استفاده کنند.

ملزومات محافظ­های چشم و صورت بصورت زیر تعیین می‌گردد:

1.  طراحی آنها به شکلی باشد که محافظتی معادل نوع خطرات موجود فراهم آورند.

2 .  با توجه به نوع و مقتضیات کاری ،‌شرایط مطلوب و راحتی را در حین استفاده برای کارگران فراهم آورند.

3 .  سایز و نوع آنها به گونه ای باشد که برای دید کارگران ایجاد مشکل ننماید.

4 .  با دوام باشند.

5 .  قابلیت ضدعفونی و گندزدایی را داشته ، به راحتی قابل شستشو باشند.       

6.   در صورت استفاده از عینک طبی ،قابل استفاده در روی این عینک­ها باشد.

 در کلیه مکان­های خطر ساز محیط کار ، محل­هایی برای شستشوی چشم و صورت در هنگام تماس با مواد شیمیایی خورنده و یا وقوع سایر خطرات باید تعبیه گردد. وجود جعبه کمک­های اولیه نیز در این  نوع مکانها ضروری می باشد، زیرا هرگونه تأخیر در رساندن کمکهای اولیه به فرد حادثه دیده از ناحیه صورت و بخصوص چشم ، ممکن است منجر به بروز صدمات جدی و دائمی در فرد حادثه دیده گردد.

سرو گردن

برای محافظت سر و پوست آن از پارگی و جراحت ،‌ حاصل از تماس با اشیاء تیز باید از محافظ­های جمجمه سر و همچنین کلاه های ضد ضربه استفاده نمود .

کارگران شاغل در بخش بسته بندی ، باراندازی  و باربری ،‌ساختمان سازی ، عملیات برش ، خطوط تولید و تعمیرماشین آلات ،‌ انبار،‌ چوب بری ، جوشکاری ،‌ نجاری ،‌ لوله کشی ،‌ سخت افزار و... شامل این افراد هستند. کلاه­های ایمنی با وزنی حدود400 گرم ،حداکثر تا 3 سال قابل استفاده هستند.

دست

 در هنگام مواجهه با خطرات حاصل از تماس با مواد شیمیایی ،‌ پارگی و بریدگی دست ،‌ خراش و ساییدگی ،‌ سوختگی ،  سوراخ شدن ،‌ تماس با مواد بیولوژیکی و همچنین در حضور دماهای مضر بسیار بالا ، باید از دستکش های مناسب استفاده شود.

 انتخاب دستکش باید بر اساس مشخصه‌های کار مورد نظر ،‌ شرایط کاری ،‌ طول مدت استفاده و حضور خطرات مختلف باشد .در هنگام  استفاده از دستکش ،‌ توجه به این نکته که: «جنس تمامی  دستکش ها بگونه ای است که سرانجام پس از مدت معینی مواد شیمیایی را به داخل خود نفوذ خواهند داد»  ضروری می‌باشد ؛  به همین دلیل  قبل از مصرف ،‌ باید ضخامت زمان و سرعت نفوذ مواد شیمیایی در آنها مشخص شده باشد تا بتوان زمان انقضای آنها را تعیین نمود .

 اداره OHS می‌تواند در مورد فوق و همچنین در زمینه تعیین جنس دستکش‌های مصرفی در برابر مواد شیمیایی خاص ، ‌مساعدت نماید.

مثلا جهت شغل جوشکاری دستکش­ها از جنس چرم یا اشبالت و تماس با بنزن pvc  باشد.

گوش

در مشاغل مواجه با سرو صدای بالاتر از حد مجاز ، افراد جهت حفاظت از سیستم شنوایی و جلوگیری از افت شنوایی باید از گوشی­های ایمنی استفاده کنند.این گوشی­ها به دو صورت کلی موجود می­باشند:

1 . ear muff (روگوشی)

2 . ear plug (توگوشی)

هر کدام از گوشی­ها دارای مزایا  ومعایبی به شرح زیر هستند:

روگوشی­ها سنگین، آسان ، فرکانس بالا راکاهش اما در حد مکالمه را تغییر نمی­دهند، اما در محیط­های گرم استفاده از آنها مشکل است.

توگوشی­ها سبک، ارزان، اما باعث عفونت گوش و حساسیت می­شوند.

این در حالی است که تو گوشی­ها حدود30-25 دسی­بل کاهش صدا را دارند وحتی کاهش تراز شدت صوت رو گوشی­ها بیشتر از تو گوشی­هاست.

پا

استفاده از کفش­های ایمنی جهت جلوگیری از آسیب وارده به پا الزامی است . آسیب شامل سقوط اشیاء روی پا، خراشیدگی، سوختن با مواد مذاب و ... است.

در صنایع و محیط هایی چون معدن و ذوب کاری کفش پنجه فولادی، کاربا مواد خورنده و برقکاری کفش لاستیکی و گتر حفاظتی در مواجه با ترشحات اسیدی و قلیایی ، جرقه­های آتش و ریختن مواد مذاب توصیه می­شود. (کفش­های پنجه فولادی در حدود1500 پوند وزن را تحمل می­کنند.)

دستگاه تنفس

جهت جلوگیری از آسیب ، حساسیت ریوی ماسک تنفسی توصیه می­شود.

ماسک­ها به دو شکل کلی ضد گازو بخارو ضد گرد و غبار تقسیم می­شوند.

ماسک­های فیلتر دار ضد گرد وغبار، از جنس پنبه ، دستمال کاغذی و الیاف مختلف می­باشند که با گرفتن ذرات ، از ورود آنها به ریه­ها و کیسه­های هوایی جلوگیری می­کنند.

ماسک­های ضد گازو بخار، آغشته به مواد شیمیایی خنثی کننده گازو بخار از آسیب جلوگیری می­کنند.

(لازم به ذکر است که در محل­های کمبود اکسیژن مثل حریق­ها ماسک مجهز به کپسول اکسیژن استفاده شود.)

تنه و سینه

برای این منظور پیش بند ایمنی پیشنهاد می­گردد. بیشتر این پیش بند­ها در محیط­های مواجه با مواد خورنده استفاده می­شوند که باید نسوز بوده و تمام سینه را بپوشاند. در پرتو­ها 40-30 سانتی متر پیش بند پایین تر از کمر را باید بپوشاند.

( در محیطی که قطعات گردنده وجود دارد نباید از پیش بند استفاده کرد.)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد