kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

خواص هلو


هلو

من ملین ، مسکن و ضد تشنگى هستم .جوشانده گل من کرم معده و کرم کدو را دفع مى کند.
در هسته ام خواص بسیارى نهفته .جویدن مغز هسته ام براى لثه و استحکام آن مفید است ...اسم من هلو و از خانواده شفتالو مى باشم .
من یک میوه ى ایرانى الاصل بوده و این افتخار را دارم که در اکثر زبانهاى زنده ، نام مرا از کلمه پرش یعنى ایران گرفته اند. انگلیسى ها به من ((پشتار))، در دانمارک به من پرسیک و در هلند به من پرسیکم ، در ایتالیا پرسیکو، در پرتغال پرسیکرا، در سوئد پرسیکدرا، و در بعضى از کشورهاى دیگر هم به نام فارسى شفتالو معروف مى باشم .
من به علت داشتن یک میوه لذیذ و آبدار از ایران به غالب نقاط عالم مهاجرت کرده ، و کشت مى شوم .
هر چند پوست کنده من لذیذتر و گواراتر است ، و زیبارویان جوان را به هلوى پوست کنده تشبیه مى کنند، معذلک به شما توصیه مى کنم که همیشه مرا با پوست میل نمایید و لذت آنى و زودگذر را به منافع پوست من ترجیح ندهید پوست من داراى ویتامین آ و املاح گوناگون و چند آنزیم مفید است .فرق من با سایر انواع شفتالو، نرمى و لطافت من است . از پوست و هسته به آسانى جدا مى شوم و بقدرى آبدارم که عده اى مرا آب سفت شده مى دانند. به هر معده اى سازگار بوده ، ایجاد نفخ نمى نمایم . خیلى زود هضم بوده ، و از معده و روده ها به سرعت عبور مى نمایم .
عده اى از برادرانم مانند شلیل و شفترنگ و تنسگل هم مانند، من به آسانى هضم مى شوند، ولى کاردى و شفتالوى انجیرى کمى سفت بوده ، و دیر هضم مى باشند، و به ندرت ایجاد نفخ مى نمایند.
گل و برگ من هر دو ملین بوده ، و ادرار را زیاد مى کنند و به صورت دم کرده با شربت در بیمارى کودکان تجویز مى شوند، و براى این کار معمولا گل من بیشتر به کار مى رود.
من داراى املاح فراوان بوده و کمى از شبه فلز برم دارم و روى این اصل یکى از آفرینندگان زیبایى هستم .
من ملین - مسکن و مرطوب کننده مى باشم - تشنه را سیراب مى کنم و آنهایى که در اثر بیمارى آب بدنشان کم شده مى توانند از من استفاده کنند - من از میوه هاى خنک بوده و سودا را درمان مى نمایم و بوى بد دهان را از بین مى برم ، اشتها و غریزه جنسى را زیاد مى کنم . آب مرا گرفته و شب در یخچال یا جاى خنک بگذارید، و صبح ناشتا با شکر یا شیر خشت کمى شیرین کرده ، نوش جان کنید و از منافع سرشار آن که از بین بردن صفرا و مرتب شدن کار غدد داخلى است ، بهره مند گردید.
جوشانده گل من کرم معده و کرم کدو را از بین مى برد و مالیدن این جوشانده ، بعد از ازاله ى مو بر بدن زبرى و بدبویى آن را از بین برده ، پوست را نرم و لطیف مى سازد.
هسته مرا چون بسوزانند مغز نیم سوخته آن قدیمى ترین داروى التیام جراحات است و سابقا پس از ختنه کردن اطفال از آن استفاده مى کردند. خوردن شکوفه من براى زنان باردار مضر بوده و ممکن است باعث سقط جنین شود. جویدن مغز هسته شیرین من کندى دندان را از بین برده لثه ها را محکم مى نماید.

 

                                 

Deniz Berak
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد