kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

اختر زغال


اختر زغال 

لطفا مرا اختر زغال صدا کنید.. عده اى به من زغال اخته - اخته زغال مى گویند. در کتب علمى به من زغال حب الشوم - زغال - قرن گفته اند. بغدادى مؤ لف کتاب ((مالایسع )) مرا با قره قات اشتباه کرده و مرا در ردیف زرشک آورده است ، و این اشتباه است .
من براى مبتلایان به اسهال و زخم معده سودمند بوده و معده و روده ها را تقویت مى نمایم . عطش و التهاب معدى را فرو مى نشانم و از فشار و غلیان خون و صفرا مى کاهم . میوه نارس خشک شده من ، براى اورام و زخم هاى کهنه و مزمن مفید است . پوست درخت من مانند پوست درخت گنه گنه تب بر و مقوى است و با آن مى توان تونیک بسیار اعلى درست کرد. پوست من داراى صمغ رزین تانن و اسید گالیک است .
زادگاه اولیه من اروپا و آسیاى صغیر مى باشد. در ایران بین قزوین و گیلان و ارسباران و حسن بگلو و على بلاغ به عمل مى آیم .
در روسیه و قفقاز مصرف زیادى در صنعت شربت سازى و مرباسازى دارم .. مردمان قفقاز مرا خشک کرده و در زمستان میل مى نمایند، نوعى از من که فوق العاده قرمز است ، به خونى معروف مى باشد. داراى روغنى است که به مصرف خوراک و صنعت مى رسد.
من سرشار از ویتامین هاى ((ث )) و ((ب )) مى باشم و مقدار زیادى آهن و کلسیم و منیزیم دارم . و به همین جهت درمان رقیق شدن خون و خونریزى مى باشم . من خون ترش را قلیایى مى کنم و از قدیم مرا براى تصفیه خون به کار مى بردند.

Deniz Berak


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد