kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

عوارض اشعه مادون قرمز


اشعه مادون قرمز باعث آسیب در لکه زرد چشم می شود
یک جراح چشم با تأکید براین که قیمت های بالا نشان دهنده کیفیت عینک آفتابی نیست، گفت: بیشترین بخش قیمت عینک مربوط به قاب آن است ولی در کیفیت عینک مهمترین قسمت عدسی آن است که باید در انتخاب آن دقت شود.

دکترعلیرضا کشتکار جعفری فوق تخصص و جراح چشم در گفت وگو با ایسنا با توجه به مضرات آفتاب، بهترین راه پیشگیری از عوارض چشمی را استفاده از عینک های آفتابی با لنز، رنگ و فریم مناسب عنوان کرد و افزود: نورآفتاب شامل شعاع های نورانی و اشعه های مضر ماوراء بنفش و مادون قرمز است؛ شعاع های نورانی باعث ناراحتی چشم، گرما و خیرگی در چشم می شوند و اشعه های مضر نامرئی ماوراء بنفش باعث ایجاد ناخنک، پینک کولا یا شبه ناخنک، کراتیت یا التهاب سطح قدامی قرنیه و آب مروارید می شوند و همچنین اشعه مادون قرمز باعث آسیب در لکه زرد چشم می شود.

وی با بیان اینکه اثرات نامطلوب اشعه ماوراء بنفش با عمل های جراحی قابل درمان هستند ولی هنوز درمان قطعی برای آسیب در لکه زرد پیدا نشده است، گفت: با توجه به مضرات نور آفتاب و عوارضی که در پی دارد بهترین، ارزانترین و سریعترین راه پیشگیری استفاده ازعینک آفتابی مناسب است؛ چرا که آسیب های ناشی از نور نامرئی ممکن است به صورت حاد نباشد ولی به صورت مزمن بروز کرده و بر زندگی فرد تأثیر می گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: استفاده از عینک آفتابی با توجه به شرایط جغرافیایی کشورمان در تمام ساعات روز بویژه ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر که همزمان با بیشترین تابش آفتاب به زمین است، توصیه می شود.

دکتر جعفری به ویژگی های یک عینک آفتابی استاندارد اشاره کرد و گفت: رنگ های دودی، قهوه ای و سبز مناسب ترین رنگ برای عینک های آفتابی هستند ولی استفاده از رنگ سبز به علت خطا در دید به هنگام رانندگی مناسب نمی باشد، علاوه بر نوع رنگ، شدت رنگ در تمام سطح عدسی عینک باید یکسان باشد و نباید تغییر رنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: تیرگی عدسی عینک آفتابی باید متعادل باشد به طوری که 15 تا 25 درصد نور خورشید را از خود عبور دهد که این امر امروزه توسط دستگاهی به نام رسپکتوفوتومتر تعیین می شود. در عینک های غیراستاندارد اگر تیرگی عینک زیاد باشد نور کمی به چشم می رسد و مردمک چشم گشاد می شود و رنگ روشن عدسی هم موجب عبور نور بیشتر می شود که هر دو مورد آسیب به چشم را به همراه خواهند داشت.

دکتر جعفری یادآور شد: جنس عدسی عینک آفتابی بهتر است از پلاستیک یا پلی کربنات باشد تا نور بیشتری را بلوکه کند.

وی تأکید کرد: عدسی عینک آفتابی نباید نمره داشته باشد و فرد برای اطمینان باید تک تک عدسی ها را برچشم خود امتحان کند و کسانی که عینک طبی استفاده می کنند بهتر است از عینک های چهار لنزه ای که هم لنز طبی و هم لنز آفتابی دارند، استفاده کنند.

دکتر جعفری به خصوصیات یک قاب استاندارد اشاره کرد و گفت: قاب یا فریم عینک باید روی پل بینی سوار شود و فیکس باشد، گوش ها را اذیت نکند، به گیجگاه فشار نیاورد و در ضمن اطراف چشم را تا حدی بپوشاند زیرا اشعه آفتاب از بالا یا اطراف هم به چشم نفوذ می کند.

 منبع : سایت سلامت نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد