kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

ترامادول یک تریاک مدرن است





ترامادول یک تریاک مدرن است
دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی گفت: ترامادول یک ماده مخدر نشئه ‌کننده یا به عبارتی تریاک مدرن است.

حسن احمدیان در گفت‌وگو با فارس، گفت: متأسفانه ترامادول در سال‌های اخیر در حوزه مواد مخدر و به خصوص بین روانگردان‌ها به مشکلی عمومی در سطح کشور و جهان تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: با بی‌توجهی داروخانه‌ها به بخشنامه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مبنی بر این که داروخانه‌ها داروی ترامادول را بدون نسخه پزشک به بیمار تحویل ندهند، این دارو مثل نقل و نبات در اختیار بیماران قرار می‌‌گیرد و این کار یک آفت خطرناک در جامعه است.
دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: قرص ترامادول مسکنی قوی است؛ که فقط طبق نظر پزشک معمولاً برای بیمارانی که بعد از عمل جراحی دردهای سختی دارند، تجویز می‌شود.
وی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت و درمان مبنی بر این که پارسال در کشور بالغ بر 30 میلیارد عدد استامینوفن کدئین مصرف شده ‌است‌ که این میزان مصرف در جهان بی‌سابقه است، تصریح کرد: در کشور ما سوء‌مصرف قرص ترامادول در میان برخی از جوانان ناآگاه، شایع و اغلب اعتیادآور است.
احمدیان با اشاره به وجود دو مشکل اساسی در زمینه مصرف دارو در کشور تأکید کرد: فرهنگ مصرف دارو ‌و خود‌درمانی در کشور ما بسیار شایع و مشکل‌‌ساز است مثلاً اعضای خانواده داروهایی را که پزشک برای مداوای آن‌ها تجویز کرده و معلوم نیست که روی دیگران چه تأثیری بگذارد به راحتی به هم توصیه و تجویز ‌می‌کنند.
دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی خاطر‌نشان کرد: افراد بی‌اطلاعی که داروها را به دیگران توصیه و تجویز می‌کنند، طبق نظر قانون مجرم محسوب می‌شوند.
دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی افزود: در واقع وزارت بهداشت و درمان، صدا و سیما، جراید و مطبوعات باید هر چه سریع‌تر با یاری یکدیگر، فرهنگ‌سازی عمومی کنند‌ تا کسی در آن چه تخصص ندارد، دخالت نکند.
احمدیان تأکید کرد: ترامادول قرصی مفید است که باید در شرایط خاص و زیر نظر پزشک تجویز شود، اما آمار مصرف این قرص در جوانان گاه به 30 خشاب در روز می‌رسد، که این سوءمصرف برای فرد به مراتب مهلک‌تر از تریاک، حشیش، مواد مخدر سنتی وحتی قرص اکستازی و آمفتا است.
وی از عواقب سوء‌مصرف این قرص به روان‌پریشی و اختلال مغزی، دو‌بینی شخصیتی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، عدم تعادل در راه رفتن و خشکی‌دهان اشاره کرد و گفت: عموماً مصرف‌کنندگان این قرص به افرادی تهاجمی، غیرقابل کنترل و پرخاشگر تبدیل می‌شوند.
وی با بیان این که ترامادول یک ماده مخدر نشئه ‌کننده یا به عبارتی تریاک مدرن است، دلیل مصرف زیاد این قرص را در دسترس بودن آن دانست و خاطر‌‌نشان کرد: میزان مصرف ترامادول در تهران به دلیل وجود تراکم جمعیت بیش از سایر شهرستان‌ها است.
دبیر کل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: همه معتقدند که پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه‌اش کم‌تر است‌ اما بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی این دارو را مصرف می‌کنند، چون نتایج تحقیق و پژوهش‌ها درباره خطرات مصرف این قرص به اطلاع عموم نرسیده است و سوء مصرف ترامادول را مانند تریاک، هروئین و سایر مواد افیونی ناپسند نمی‌دانند.
احمدیان با اشاره به این‌که تمام کسانی که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند؛ باید مانع شوند تا دارویی بدون دستور پزشک در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: واحد پزشکی و وزارت بهداشت و درمان و حتی ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با فرهنگ‌سازی و معرفی داروخانه‌های متخلف به مردم به شدت این موضوع را کنترل کنند؛ ولی متأسفانه آن‌ها این وظیفه را به خوبی انجام نمی‌دهند
سایت سلامت نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد