kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

کودکان، قربانیان اصلی آلودگی هوا


فوق تخصص آلرژی:

یک فوق تخصص آلرژی اختلالات تنفسی، قلبی و عروقی و ایجاد و تشدید بیماری آسم را مهم ترین عوارض آلودگی هوا عنوان کرد.

دکتر محمد قرقوزلو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کودکان و دانش‌آموزان قربانیان اصلی آلودگی هوا هستند، افزود: به دلیل بیشتر بودن ظرفیت هوایی کودکان و نیاز آنها به اکسیژن بیشتر، خطر آلودگی هوا کودکان را بیشتر تهدید می‌کند. وی همچنین گفت: به دلیل کوتاه بودن قد کودکان و این که ذرات معلق آلاینده به دلیل سنگینی در نزدیکی زمین قرار دارند کودکان هوای آلوده را بیشتر تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به این که آلودگی هوا معمولا در شش ماه دوم سال بیشتر است، ‌ابراز کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی تهران و قرار گرفتن کوه‌ها در اطراف آن، با سرد شدن هوا ذرات معلق و آلاینده‌ها در نزدیکی هوا باقی می‌مانند که به آن وارونگی هوا می‌گویند که علت اصلی آن نیز سوخت فسیل خودروهای غیر استاندارد، وسایل نقلیه عمومی و خانه‌هاست.

وی از مونوکسید کربن به عنوان یکی از خطرناک ترین ذرات معلق در هوا یاد کرد که عوارض قلبی و تنفسی مهمی را در پی دارد و در غلظت‌های بالا کشنده است، همچنین یکی از گازهایی است که عامل اصلی گاز گرفتگی‌های زمستانی در فضاهای بسته است.

این فوق تخصص آلرژی از سرب،‌ ازن، ذرات ناشی از گوگرد، اکسید نیترات به عنوان دیگر ذرات آلاینده نام برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن بیان اینکه برخی مواد آلاینده توانایی ترکیب با برخی ذرات دیگر محیط را دارند، ادامه داد: مواد آلاینده می‌توانند با ذرات آلرژی‌زا نظیر گیاهان و کپک‌ها ترکیب شوند و به صورت مواد حساسیت‌زای قوی‌تری عمل کنند و سبب بروز عوارضی شوند که محدود به دستگاه تنفسی نیست.

وی سرفه، تنگی نفس، علایم چشمی، احساس سوزش و خارش و اشک ریزش را از علایم آلرژی‌هایی که ناشی از آلودگی هواست عنوان کرد.

فوق تخصص آلرژی در ادامه افزود: آلودگی هوا می‌تواند علایم آلرژی بینی را تشدید کند و سبب آب ریزش، خارش، گرفتگی بینی و عطسه های مکرر شود.

دکتر قرقوزلو با تاکید بر لزوم تدوین برنامه ریزی‌ دراز مدت برای کاهش آلودگی هوا، استفاده از ماسک‌های فیلتردار، پرهیز از تردد غیرضروری در روزهای آلوده در سطح شهر و مصرف کافی و به موقع دارو را به بیماران دارای مشکلات تنفسی توصیه کرد.

سایت سلامت نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد