kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

کمک های اولیه در خونریزیها


     

 

چهارمین عامل در ارزیابی اولیه یک مصدوم درمان خونریزی می باشد حال به توضیح خون و خونریزی می پردازیم .

خون جزء بیشترین موادی می باشد که وزن بدن را تشکیل داده است حدود  1/12وزن بدن هر شخص را مایعی آب خون می باشد که از موادی مانند قندها چربیها پروتئین ها و سایر مواد و هموگلوبین تشکیل شده است و گلبول های قرمز سفید و پلاکتها را تشکیل می دهد .

خون توسط قلب به داخل ریه ها پمپاژ شده و پس از گرفتن اکسیژن به سمت دستگاههای مختلف بدن حرکت می کنند . این حرکت توسط رگی به نام سرخرگ در حرکت می باشد و پس از آنکه به همه دستگاهها مواد لازم و اکسیژن را رساند برای تصویه و رساندن  مواد زائد به کلیه ها و گره های لنفاوی توسط رگ سیاه رگی طی مسیر می کند و شریانهای نازکتری به نام مویرگ هم در سیستم وجود دارند. به فرایند خارج شدن خون از داخل رگها چه در داخل بدن چه خارج آن خونریزی نامیده می شود سپس خونریزی به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود .

خونریزی خارجی :

این خونریزی به علت خارج شدن خون از رگها توسط جراحتهای مختلف چه تصادفات چه در گیریها و کارهای روزمره اتفاق می افتد و به لزوم غریزه انسان نسبت به آن عکس العمل های خاصی صورت می گیرد . بعضی از انواع خونریزی خارجی عبارت است: بریدگی اشیاء تیز ( چاقو ) خراشیدگی ( کشیدن شدن روی اسفالت) کنده شدگی (در تصادفات جاه ده ای ) سوراخ شدن ( با میخ) قطع شدن ( دستگاه پرس)

هشدار: به عنوان امداد گر یا هر فردی که می خواهیم در کمکهای اولیه یاری نمایید همیشه به خاطر داشته باشید از دستکش و لایه محافظی برای عدم برخورد با مایعاتی همچون خون مصدوم استفاده نماییم تا دچار بیماری های خواص  نشویم .

1-   اولین و راحتترین راه فشار مستقیم بر روی موضع دچار خونریزی می باشد . البته تا زمانی که به مرکز درمانی برسیم یا لوازم پانسمان اماده شود.

2-      گرفتن عضو دچار آسیب بالاتر از سطح بدن یا قلب می باشد تا فشار رفته رفته کم و خونریزی قطع شود .

3-   فشار دادن نقاط فشار در بدن در زمانی که خونریزی به حالتی می باشد که نمی توان آن را با دو حالت قبلی محار کرد بر روی بازو و ران پا رگی را که خون را به عضو هدایت می نماید را بر روی استخوان فشار داده تا جلوی خونریزی گرفته شود تا لوازم پانسمان محیا شود 

4-   بستن بالاتر از زخم توسط باند محار کننده (گارو ) می توان بر روی این موضوع هر جسمی استفاده نماییم فقط نباید برنده باشد مانند  سیم و دقت نماییم که کاملا سفت نشود و به اندازه عبور یک خودکار یا انگشت کوچک از زیر باند فضا باشد تا مانع نرسیدن خون به بقیه قسمتهای عضو نشود

5-   استفاده از تورینکه این قسمت برای زمانهائی استفاده می شود که مصدوم یکی از اعضای بدن مانند قسمتهای یا کامل دست یا پای خود را از دست داده باشد و نجات مصدوم در اولویت اول و سالم نگه داشتن عضو با پیوند موفق بر روی بدن وی در اولویت دوم قرار می گیرد.سپس برای انجام این کار ابتدا توسط باند مهارکننده ای که این بار کاملا سفت و محکم می شود تا قطرات خون به هدر نرود استفاده می شود اما باید بدانیم که سرعت عمل باید داشته باشیم تا شخص را به مرکز درمانی رسانده تا دچار شوک شود و در ادامه کار غضو قطع شده را برداشته در گاز استریل یا درپلاستیک تمیزی قرار داده سپس آن را در ظرف یا پلاستیک مملو از آب و یخ قرار می دهیم تا عضو سالم بماند و برای پیوند مورد استفاده قرار گیرد.     

نکته. یادآوری می کنم که عضو قطع شده را با آب شستشو ندهید و در دستمال کاغذی نپیچید چون سلولها را از بین می برد.

خونریزی داخلی:

یکی از شایع ترین علتهای فوت در تصادفات می باشد.خونریزی داخلی بر خلاف خونریزی خارجی دیده نمیشود و شخص یا متوجه نمیشود یا دیرتر از زمان مطلع میشود اگر در اندامهایی غیر از دستگاه گوارش باشد با علائمی مانند درد کبودی یا خون مردگی در زیر پوست نمایان می شود که زیاد هم خطرناک نمی باشد اما زمانی که در دستگاه گوارش باشد خطرناک و حادثه آفرین خواهد شد.

علائم آن به شرح زیر می باشد دل درد و شکم درد  طولانی مدت عضلات شکم سفت شده  خارج شدن لخته خون در سلفه های پی در پی افزایش ضربان قلب کاهش فشار خون سر گیجه و یا حالت تهوع می توانیم با شخص که بعد مشاهده خود یا ابراز وی یا  اطرافین وی ازهر کدام از این علائم و مشخص شدن عامل فیزیکی آن با استفاده از مانور ضربه به شکم وی و تولید صدا و صدای بم یا زنگدار در شکم وی او را به یک واحد برسانیم تا در آنجا از وی عکسبرداری خواص صورت گیرد تا علت به صورت کامل مشخص شود یادآور می شوم به شخص موردنظر به هیچ عنوان مایعات و خوراکی نمی دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد