kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

دوزیمتری و انواع آن




دوزیمتری در سازمان انرژی

دوزیمتر ها وسایلی هستند که توسط افراد حمل میشوند تا برآوردی از دوز دریافتیشان انجام شود. بطور کلی این دوزیمتر ها وسایل منفعلی هستند که در مواجه با پرتوهای یونیزان هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی تغییر کرده تا در زمانهای آتی خوانده و تفسیر شوند. انواع گوناگونی از دوزیمتر ها سالهای سال است که در سازمان انرژی مورد استفاده قرار میگیرند. تا قبل از سال 1970، آخرین گونه ی آنها دوزیمتر های فیلمی بودند. این دوزیمتر ها از یک فیلم ساده که در یک محفظه ی مقاوم به نور که  تنها نسبت به اشکال مختلف پرتو حساس بودند تشکیل میشدند. این فیلم نهایتا ظاهر شده و برای ارزیابی دوز دریافتی خوانده میشد. بطور کلی بیشتر فیلم بج ها حداقل تفکیکی حدود 30 میلی رم دارند.

با توجه به پیشرفتهای وسیعی که تا به امروز در این زمینه صورت گرفته، اغلب دوزیمتر هایی که هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرند دوزیمترهای ترمولومینانس هستند. که برای اندازه گیری دوز جذبی توسط افرادی که آنها ربه همراه دارند از قابلیت به دام انداختن الکترون کریستالهای مختلف استفاده میکنند. با استفاده از این تکنولوژی جدید، حداقل سطح دوز قابل جداسازی به 5 تا10 میلی رم کاهش میابد. دامنه ای که پیشرفت بزرگی نسبت به روشهای قدیمی فیلم بج محسوب میشود.

.روشهای جایگزین برای ارزیابی دوز پرتو

هدف از به کار بردن روشهای جایگزین برای ارزیابی دوز پرتو

گاهی اوقات بکار بردن روشهای جایگزین برای ارزیابی تماس گذشته ی  شخص یا گروه با پرتو ضرورت میابد. این امر معمولا ضرورت میابد چرا که داده های پایش پرتو دور از دسترس بوده و یا از نظر کیفیت پرسش پذیری ناقص هستند.

چگونه روشهای بکار رفته برای پایش پرتو مورد استفاده قرار میگیرند.

 دوزهای دریافتی در گذشته ممکن است با استفاده از تمامی داده های مناسب که نهایتا بتوانند تماس پرتویی شخص را آشکار کنند ارزیابی شوند.

داده های داخلی مربوط به پرتو( ارزیابی ادرار، اندازه گیری های یاخته های بدن و روشهایی از این دست )

داده های خارجی مربوط به پرتو(مثل خواندن فیلم بج، نتایج دوزیمتری ترمولومینانس و غیره)

داده های مربوط به پایش محیط کار( نتایج نمونه گیری از هوا و اندازه گیری های مربوط به پرتوزایی محیط)

داده های مربوط به خصوصیات پرتو( مطالعه میزان حلالیت، اندازه گیری اندازه  ذره، مجموعه ای از مواد رادیواکتیو موجود).

توصیف فرآیند برای هر موقعیت شغلی

داده های مربوط به کار همزمان کارگران در محیط کار

ارزیابی دوزهای دریافتی گذشته پرتو در زمان کمبود یا فقدان داده های موجود در زمینه ارزیابی

اگر دوزهای پرتوی هر فرد پایش نشده باشد و یا ارزیابی دوز پرتوها نیاز به جمع آوری و تحلیل گسترده داده ها داشته باشد ممکن است موارد زیر را شامل شوند:

تعیین خصوصیات اختصاصی رویه های پایش

شناخت وقایعی که مورد پایش قرار گرفته اند ویا شناخت محلی که بایستی مورد پایش قرار بگیرد

شناخت انواع و کمیتهای رادیواکتیوی موادی که در محل وجود دارند

انجام مجموعه ای از تحلیل های پیچیده  برای درک داده های گردآوری شده و یا برآورد شده

 

منابع دیگر اطلاعاتی  که ممکن است برای ارزیابی دوز مورد استفاده قرار بگیرند

در مواردی که داده های پایش فردی محدود است، منابع اطلاعاتی دیگری ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند. بسیاری از آنها مستقیما شامل  سوابق دوز پرتو نمیشوند اما اطلاعاتی سطحی در فعالیتهایی مشخص یا سوابق گذشته ی در دسترس  کارگران همانند موارد زیر ممکن است مفید باشد:

سوابق استخدامی و سوابق پایشهای انجام شده توسط سازمان انرژی و سازمانهای مرتبط مثل کارکنان زرادخانه های هسته ای و برنامه های غربالگری کارکنان سابق این سازمانها

  مصاحبه ها و سوابق عملکرد و وضعیت شغلی کارکنان.  

کارکنان همکار یا شواهد دیگری دال بر تماس کارکنان، مثل سابقه ای در زمینه هرگونه سانحه رادیولوژیکی در مورد کاربر.

سوابق اتحادیه کارگری که تایید کننده سابقه استخدامی، عملکرد شغلی کارکنان در سازمان انرژی یا زرادخانه های اتمی باشد.

نظام حفاظت از پرتو شغلی در سازمان انرژی و دیگر آژانس های فدرال ایالات متحده بر مبنای ثابت نگاه داشتن دوزهای پرتو پایینتر از حداقل های اعلام شده ی  سالانه میباشد. به این ترتیب به قصد حفاظت از کارکنان، نه سازمان انرژی و نه هیچ آژانس دیگری  حد دریافت دوز برای تمام عمر یک شخص را وضع نمیکند. در نتیجه سوابق دوزهای مربوط به تمام عمر شخص برای بسیاری از کارکنان در دسترس نیست و بایستی از مجموع دوزهای سالانه و سوابق کاری و پایش شخصی جمع آوری شود.

در طی دهه های شغلی کارکنان، روشهای پایش رادیولوژیکی و تعیین دوز ها پیوسته ارتقاء یافته اند.

بنابراین سازمان انرژی  آخرین فناوری ها و الگو ها را در مورد  داده های مربوط به سوابق  تماس به منظور تعیین دوزهای طولانی مدت بکار میگیرد. وقتی دوزهای طولانی مدت تعیین شدند، با جداول داده های مربوط به دوز پرتوها به منظور وقوع خطرات گوناگون سلامتی و تعیین احتمال هر کدام از این خطرات مقایسه میشوند.

انواع دزیمتر:

دزیمتر جیبی

این دستگاه به اندازه خودنویس ساخته میشود و بیشتر جهت اندازه گیری پرتوهای گاما و ایکس بکار می رود.استفاده از دزیمتر جیبی آسان بوده ولی باید مراقب بود که در مقابل رطوبت قرار نگیرد، زیرا سبب انحراف عقربه شده و نهایتا ایجاد خطا میکند.

فیلم بج(film badge ):

از قدیمی ترین و ساده ترین وسایل دزیمتری فردی است. که از یک قاب پلاستیکی(badge) که روی آن چند فیلتر فلزی از جنس و دانسیته های مختلف تعبیه شده، تشکیل شده است. درون قاب نیز یک فیلم 4*3 سانتی متر حساس که روی آن را به ورقه شفافی از برمور نقره و ژلاتین پوشانده اند، قرار داده می شود. برمور نقره در قسمتهایی از فیلم که تحت تابش پرتو قرار گرفته است، احیاء شده و به نقره فلزی سیاه رنگ تبدیل می شود. که شدت سیاهی رنگ با شدت پرتو متناسب میباشد. مزایای فیلم بج آن است که اطلاعات آن قابل نگهداری میباشد. ولی عیب آن عدم دسترسی سریع به نتایج پر

منابع :  

سایت جامع رادیولوژی ایران www.prin.ir

کتاب اصول بهداشت مهندس حسن امیر بیگی

 

توگیری است. دزیمتری معمولا ماهانه یا سه ماه یکبار انجام می شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
zahra جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 23:31

mamnoon khub bud.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد