X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

راههای کاهش تنش در شیفت های کاری


هم اکنون شرکت ما در سه شیفت صبح، عصر و شب در حال تولید خودرو است و هرچند سیستم نوبت کاری به استفاده هرچه بهینه تــر از ماشین آلات و تولید بیشینه می انجامد، اما نباید فراموش کرد که معایب و مضراتی برای کارکنان دارد. در این سیستم ها، امراض روحی و روانی و بیماریهای جسمی و بسیاری مسائل دیگر شایع و رایج است. جدای از این مباحث، پاره ای از مشکلات به ساختار سازمانی و شرایط محیط کار و تناسب آن با سیستم نوبت کاری برمی گردد که می توان به راحتی آنها را با اتخاذ تدابیری مرتفع گرداند. همکاری مدیران و کارکنان در کنار هم برای از بین بردن مشکلات لازم و ضروریست و بدون هریک از این دو، مشکل کماکان برجای خود باقی خواهد ماند. برای برطرف کردن عوامل تنش زا ابتدا باید آنها را شناخت. بطور کلی این عوامل عبارتند از خستگی مفرط، عوارض جسمی، استرس کاری، آسیب پذیری درمقابل مشکلات جسمی و روحی، اختلال در روند تعامل و برقراری ارتباط با دیگران  و عدم رضایت شغلی.

برای مقابله با مشکلات ذکر شده پیشنهادهائی وجود دارد که هر کدام از ما با رعایت این مسائل می توانیم بسیاری از عوارض منفی ناشی از نوبت کاری را کم کنیم، که عبارتند از:

- به ورزش و تمرینات بدنی روزانه توجه بیشتری داشته باشید. حداقل پیاده روی، چرخیدن در اطراف، فعالیت با دوستان را از دست ندهید.

- رژیم غذایی تایید شده ای را تنظیم  و حتما آن را رعایت  و سعی کنید همیشه از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید.

- از کشیدن سیگار خودداری کنید زیرا نه تنها مشکلی از شما حل نمی کند بلکه مضرات آن برکسی پوشیده نیست.

- در محل کار برای خود تنوع ایجاد کنید، مثلاً گاهی قدم بزنید، گاهی به دستشویی رفته و آبی به صورت بزنید و نفسی تازه کنید یا به نوار یا رادیو گوش دهید.

- از افراد مایوس، ناامید، منفی گرا و کسانی که انگیزه شما را در کار کردن از بین می برند دوری نمائید یا حداقل با آنها کمتر هم صحبت شوید.

- از انجام اضافه کاری بیش از حد بپرهیزید و به بدن خود استراحت کافی بدهید.

- در اوقات فراغت روزنامه یا مجله بخوانید و بیننده برنامه های تلویزیون باشید تا به علت ساعات نامناسبی که در محل کار حضور دارید از اوضاع روز جامعه غافل نباشید.

- با خانواده خود آخر هفته ها به مسافرت و گردش رفته و کمبود ارتباطات را جبران کنید.

- تاحد امکان از اضافه کاری بلافاصله بعد از شیفت شب بپرهیزید.

- سعی کنید برای رفت و آمد به کارخانه از سرویس استفاده کرده  و نیرو و انرژی خود را با رانندگی به هدر ندهید.

- در صورت بروز هر گونه مشکل یا بیماری جسمی با پزشک مشورت کنید و همچنین از معاینات سالانه نیز غافل نشوید.

- توصیه ها و نکات ایمنی و بهداشتی در محیط کار را رعایت کرده و به علائم و پوسترهائی که بر روی دیوار و تابلوها نصب شده، توجه کنید.

- از تجربیات دیگر همکاران حداکثر استفاده را نمائید.

- محل بسیار آرام و ساکتی برای خواب بعد از کار خود درنظر بگیرید و سعی کنید هر نوع عامل ایجاد صوت و به هم زننده آرامش را از اطراف خود حذف نمایید.

- بعداز شیفت شبانه بلافاصله به رانندگی نپردازید.

- در صورت امکان سعی کنید بیش از دو شیفت شبانه پشت سر هم نداشته باشید.

            - کمتر از قرصهای خواب آور استفاده کنید، به عبارت بهتر خود را به آنها عادت ندهید.

- از جمع کردن مرخصی ها بپرهیزید و سعی کنید از آنها در بین شیفت ها استفاده کنید.

رعایت موارد فوق قطعا کمک شایانی به هر کدام از ما جهت رفع برخی از مشکلات کار شیفتی خواهد کرد. اما در حقیقت رضایت در هر شغلی فقط با داشتن هدف عالی سازمانی و انگیزه برای کار کردن در وجود هر کس، همراه خواهد بود. پس بیائید با ایجاد انگیزه در خود و رعایت موارد فوق از تنش های شغلی مان بکاهیم و از کارمان لذت ببریم.

برگرفته از:

http://karamad.blogfa.com


تاریخ ارسال: سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 08:26 | نویسنده: امیر زارعی | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد