kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

رابطه تغذیه وسرطان


رابطه تغذیه و سرطان در گفت وگو با دکتر غلامرضا خاکپور
رژیمی برای سرطان
سمیه شرافتی
عکس:جواد گلزار
006681.jpg
زمانی تصور می شد که رژیم های غذایی نقشی در مرگ های ناشی از سرطان ندارند. امروزه محققان ثابت کرده اند که رژیم غذایی افراد نقش مهمی در پیشگیری، بروز و درمان انواع سرطانها ایفا می کند. با پذیرش این حقیقت که انسان هر روزه ملزم به مصرف غذا است و به دلیل تعداد و تنوع سرطانهایی که به طور بالقوه با رژیم غذایی در ارتباط هستند، می توان گفت که در حدود یک سوم سرطانهایی که در نهایت منجر به مرگ می شوند با آنچه که می خوریم در ارتباطند. تأثیر تحولاتی که امروزه در نوع زندگی و عادات غذایی مردم صورت گرفته است را نمی توان در ایجاد چنین بیماریهایی نادیده گرفت.
استعداد ابتلا به سرطان در افراد مختلف به دلیل تفاوت های زمینه ای و ذاتی با یکدیگر متفاوت است و علاوه بر ویژگی های وراثتی،  عوامل بیرونی نیز در ایجاد سرطان ها تاثیر به سزایی دارند. با وجود شیوع روزافزون سرطان در سراسر دنیا هر روزه خبرهای امیدوارکننده ای درباره این بیماری ها می شنویم. اگر نمی توانیم در عوامل محیطی خود تغییری ایجاد کرده و یا اگر نمی توانیم بر محیط زیست و عوامل تهدیدکننده موجود در آن غلبه کنیم، اما می توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی خود در طول زندگی احتمال ابتلا به سرطان را در خود به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهیم. در رابطه با علل تغذیه ای ابتلا به سرطان با دکتر غلامرضا خاکپور، متخصص اورولوژی از دانشگاه مک مستر کانادا و محقق در زمینه بیماریهای قلبی و سرطانها گفت وگویی را ترتیب دادیم. ایشان معتقدند سرطان یک بیماری وحشتناک نیست و با تشخیص به موقع می توان هر نوع سرطان را در مراحل اولیه درمان کرد.
***
* لطفاً در ابتدا توضیح دهید در بین غذاهای مصرفی کدام یک در ابتلا به سرطان نقش بیشتری دارند؟
- غذاهای ما دو دسته هستند، غذاهایی که از حیوانات می گیریم و سبزیجات. امروزه ثابت شده که کسانی که به مقدار زیاد از فرآورده های گوشتی استفاده می کنند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و سرطان ها می شوند. به علت وجود مقدار زیاد چربی در گوشت های قرمز، این مواد در قسمت داخلی عروق می نشیند و با کوچک ترین زخمی در این ناحیه کلسیم در آن رسوب می کند و باعث ایجاد لخته و بعد انسداد در عروق قلب و انفارکتوس میوکارد می شود. توصیه ما به کسانی که مستعد بیماری های قلبی هستند عدم استفاده از گوشت و به خصوص گوشت قرمز است و حتی بهتر است گوشت سفید هم نخورند چون در گوشت سفید هم مقدار زیادی مواد چربی وجود دارد و از طرف دیگر چون امروزه تغذیه این حیوانات از طریق مواد مصنوعی و شیمیایی است، این مواد وارد گوشت شده و وقتی در کبد متابولیزه می شود ایجاد مواد سمی می کند که علاوه بر افزایش چربی سرطان را نیز سبب می شود.
* در مورد مضرات احتمالی گوشت سفید بیشتر توضیح دهید.
- در مرغ ها به علت این که مقدار زیادی استروژن، تستوسترون و آنتی بیوتیک به آنها می دهند استفاده از آنها به خصوص در خانمها و دختران باعث بلوغ زودرس می شود. در قدیم سن بلوغ 16 سال بود ولی امروزه به 13 سال رسیده و هرچه سن بلوغ و یائسگی پایین تر باشد میزان ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند. در آقایان نیز به علت وجود تستوسترون در مواد تغذیه ای حیوانات بلوغ زودرس ایجاد می شود و این تستوسترون خودش در مردان ایجاد سرطان پروستات می کند به همین دلیل امروزه در همه جای دنیا سرطان سینه در خانمها و سرطان پروستات در آقایان شیوع زیادی پیدا کرده است.
* آیا دادن آنتی بیوتیک به این حیوانات برای سلامتی انسان مضر است؟
- بله، دادن آنتی بیوتیک به این حیوانات به این خاطر است که مریض نشوند و این آنتی بیوتیک ها به خصوص پنی سیلین از طریق روده وارد گوشت این حیوانات می شود و به همین دلیل بدن انسان نسبت به پنی سیلین به تدریج مقاوم شده و سبب شده میزان تأثیرگذاری به پنی سیلین از 100 درصد به 18 درصد برسد.
* توصیه شما به کسانی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان دارند، چیست؟
- کسانی که مستعد سرطان هستند و یا سابقه فامیلی دارند باید گوشت قرمز را از برنامه غذایی شان حذف کنند. استفاده از سبزیجات و میوه ها به خصوص میوه های حاوی رنگدانه بسیار مهم ترند و خاصیت آنتی اکسیدان دارند. ثابت شده که بیماری های قلبی و بسته شدن عروق از سن 10 سالگی شروع می شود و خوردن غذاهای چرب به کودکان نیز توصیه نمی شود.
* پزشک در مورد بیماری چه مواردی را باید به بیمار گوشزد کند؟
- پزشک باید در مورد بیماری اطلاعات کافی به بیمار بدهد و واقعیت را به او بگوید. مشکل ایرانی ها ترس از واژه سرطان است و خانواده ها این واژه را نمی پذیرند ولی در کشورهای پیشرفته پزشک اطلاعات کافی در مورد بیماری به بیمار می دهد و به او در امر درمان امیدواری می دهد. پزشک باید در تمام حیطه ها از دادن اطلاعات تا درمان تخصص داشته باشد. خود افراد نیز باید یک سری از اطلاعات را داشته باشند مثل تشخیص سرطان سینه و لمس توده توسط خانمها. خوب است بدانید که تشخیص سرطان در مراحل اولیه با درمان صددرصد مساوی است.
* آیا مصرف آب سالم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در جلوگیری از سرطان مؤثر است؟
- آب تصفیه شده و نوشیدن آن به میزان کافی بسیار مهم است. البته نوشیدن آب خیلی زیاد چون باعث ایجاد مسمومیت و ورم در اندامها می شود، مضر است. نوشیدن آب کافی از بروز بیماری های کلیوی و انفارکتوس میوکارد جلوگیری می کند و منجر به رقیق شدن خون و شستشوی مثانه و جلوگیری از سرطان مثانه می شود و کلیه ها را فعال می کند.
نور آفتاب نیز علاوه بر این که میکروب کش است به علت ویتامین دی از پوکی استخوان جلوگیری می کند. الآن دانشمندان انگلیسی تحقیق کردند که در مناطقی که نور خورشید بیشتر است ابتلا به استئوآرتریت کمتر است ولی باید مواظب بود که این نور منجر به سرطان پوست نشود. روزی یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب این ویتامین را تامین می کند. استفاده از ویتامین های مصنوعی خاصیت ضدسرطان ندارند و تنها نور خورشید این خاصیت را دارد.
* استراحت و ورزش تا چه حد در این امر مؤثرند؟
- فاکتور استراحت باعث ساخته شدن سلول های جدید در بدن می شود. اگر به هر علتی خواب کسی کم شد باید با مراجعه به پزشک آن را تنظیم کند زیرا افراد کم خواب و کسانی که در روز کمتر از 8 ساعت می خوابند در ابتلا به بیماری های قلبی شانس بیشتری دارند و به خصوص کسانی که شب کارند نسبت به افراد طبیعی 5 سال طول عمرشان کمتر می شود.
ورزش نیز همراه با تغذیه مناسب در حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت در روز به خصوص در کسانی که سابقه خانوادگی سرطان دارند بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده که هنگام ورزش موادی در بدن ترشح می شود که فرد را سرحال کرده و با اثر گذاشتن روی جداره عروق از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.
* اگر ذکر موارد دیگری را لازم می دانید، بفرمایید.
- اعتیاد به مواد غذایی نامناسب در خیلی از افراد وجود دارد و ثابت شده که افراد چاق به خصوص خانمها بیشتر به سرطان مبتلا می شوند.

روزانه مصرف 8 واحد میوه و استفاده از آن موقع خوردن صبحانه بسیار مهم است، ولی میوه و سبزی را نباید با هم خورد، چون محیط های اسیدی و قلیایی آنها در هم اثر بد می کنند. خوردن کلم بروکلی و اسفناج و سبزی های سبزتر مفیدتر است. در رابطه با چای نیز باید از نوع سیاه آن که حاوی مواد رنگی و طعم دار نیست استفاده شود. استفاده از چای سبز زیاد توصیه نمی شود زیرا بعضی از آنها منجر به سرطان کبد می شود. روزی 4 تا 5 لیوان چای تا۲۵ درصد کاهش کلسترول می دهد و به دلیل وجود آنتی اکسیدان از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

منبع : روزنامه همشهری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد