kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

راههایی ساده برای کمک به کاهش وزن


 

کنترل وزن عبارتست از انجام رفتارهایی ساده برای کاهش میزان کالری دریافتی. هرچه این رفتارها ساده‌تر و راحتتر باشند، مدت زمان انجام آن طولانی‌تر خواهد بود و جزو کارهای عادتی روزانه برای تمام عمر می‌شود. در اینجا می‌خواهم راههایی را به شما یاد بدهم که به هیچ عنوان سخت نیستند و اگر به من اعتماد کنید براحتی می‌توانید آنها را جزو رفتارهای روزانه خود تا آخر عمر انجام دهید.

1-    رفتارهای غذایی خود را ارزیابی کنید. نوع غذا خوردن خود را مورد ارزیابی قرار دهید. انجام کارهایی از جمله خوردن در نیمه شب، چشیدن زیاد در هنگام پختن غذا و خوردن پس مانده ظرف غذای کودک از جمله رفتارهایی هستند که انرژی دریافتی شما را زیاد خواهد کرد. با جستجوی این رفتارها و حذف آنها به کنترل وزن خود کمک کنید.

2-    اگر رژیم غذایی خود را رعایت نمی‌کنید، برنامه‌ای هوشیارانه تنظیم کنید. این افراد برنامه‌ای استراتژیک نیاز دارند. یکی از این روشهای این است که برای زمانهایی که خیلی احساس گرسنگی می‌کنید و نمی‌توانید جلوی خوردن خود را بگیرید، اسنک سبزیجات به میزان زیاد درست کنید که هم اشتها بر انگیز نباشد  و هم هرچقدر دوست داشتید بتوانید از آن بخورید بدون اینکه کالری زیادی دریافت کرده باشید.

3-    همیشه با شکم پر خرید کنید. خرید کردن در هنگام گرسنگی یک فاجعه بزرگ است. همیشه از روی لیست از قبل تعیین شده خرید کنید. برای داشتن رژیم غذایی خوب در درجه اول باید غذاهای سالم را در یخچال و کابینت خود  ذخیره کنید و از خرید مواد پر کالری پرهیز نمایید.

4-    برنامه غذایی منظم داشته باشید. وعده‌های غذایی مشخصی داشته باشید. این برنامه غذایی بر اساس کار و زندگی روزمره باید تنظیم شود بطوریکه هرگز کاری برای پیروی نکردن از آن رخ ندهد. برنامه منظم غذایی از هرزه خوری جلوگیری می‌کند.

5-    همیشه غذای خود را در کنار سفره و در بشقاب خود میل کنید. غذاهایی که بصورت ایستاده و در ظرف بسته بندی میل می‌شوند بیشتر و زودتر فراموش می‌شوند و از نظر روانی ایجاد گرسنگی زودهنگام می‌کند. چیدن سفره غذا و خوردن آن در وضعیت نشسته به دست کشیدن از غذا کمک می‌کند.

6-    غذای خود را در آشپزخانه در بشقاب خود بریزید و از آوردن دیس غذا در سفره خودداری کنید. دیس پر از غذا در وسط سفره تحریک کننده است. کسی که سیر نشده است به سختی تا آشپزخانه برای غذا کشیدن می‌رود. به این ترتیب می‌توان قبل از احساس کامل سیری از غذا دست کشید.

7-    آهسته غذا بخورید، هر لقمه خود را بجوید و مزه غذا را بطور کامل درک کنید. در فواصل لقمه ها، به قاشق خود فرصت استراحت بدهید. در مورد مزه غذا با دیگر هم سفره‌ای‌های خود صحبت کنید. سعی کنید با خوردن هر لقمه به اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر تمرکز کنید.

8-    بعد از شام دیگر چیزی نخورید. این همان نقطه اضافه وزن بسیاری از مردم است. برای کاهش وسوسه خوردن، همیشه بعد از خوردن شام بلافاصله مسواک بزنید. اگر در آخر شب احساس گرسنگی کردید، سعی کنید این احساس را با نوشیدن مایعات کم انرژی یا آبنبات برطرف کنید.

9-    اگر به خوردن میان وعده عادت دارید، آنرا به عنوان یک وعده غذایی محسوب کنید. به این ترتیب تعداد وعده‌های غذایی شما زیاد خواهد شد که باعث کاهش اشتها از نظر روانی خواهد شد. همین میان وعده‌ها معمولا حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات، پروتئین و چربی هستند.

10-   همیشه صبحانه بخورید. مهمترین وعده غذایی روزانه صبحانه است. بعد از استراحت شبانه بدن شما احتیاج به انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه دارد. اگر این انرژی از صبحانه تامین نشود، بدن سعی در جبران آن با خوردن شکلات و شیرینی، چای یا قهوه شیرین و بیسکوئیت می‌کند. به این ترتیب بدون اینکه سیر شود مقادیر زیادی کالری به بدن خود میرساند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد