kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

استفاده از فناوری تشخیص نقص نیم‌رساناها برای تشخیص مشکلات چشمی ناشی ا

ازیک فناوری که برای تشخیص نقص ساخت نیم رساناها استفاده می‌شود، می‌توان برای تشخیص مشکلات چشمی ناشی از دیابت، آن هم از طریق اینترنت استفاده کرد!
در این شیوه جدید، عکس‌هایی از شبکیه چشم (لایه عصبی داخلی چشم)، آپلود می‌شود، سپس الگوریتم‌های سایت، این تصویر را با هزاران عکس از شبکیه‌های سالم و شبکیه‌های مبتلا به عوارض دیابت مقایسه می‌کنند و مشخص می‌کنند که آیا چشم بیمار دیابتی دچار مشکل شده است با نه. انتظار می‌رود، این برنامه تا ۳ ماه بعد تکمیل شود و بتواند به صورت مستقل کار کند.
در آمریکا بیشتر از ۲۵ میلیون بیمار دیابتی وجود دارد، غربالگری این عده زیاد بیماران، مستلزم مصرف وقت زیاد است و هزینه زیادی بر سیستم‌های بهداشتی تحمیل می‌کند. برآورد می‌شود که تنها نیمی از این بیماران به موقع غربالگری می‌شوند، چنین سیستمی اگر تکمیل شود می‌تواند غربالگری بیماران دبابتی را از لحاظ بیماری‌های چشمی، ارزان و بسیار سریع کند.
این سامانه می‌تواند در ۹۰ تا ۹۸ درصد موارد، به درستی سالم بودن یا بیمار بودن شبکیه چشم دیابتی‌ها و نیز میزان پیشرفته بودن بیماری را مشخص کند.
ظاهرا تحلیل کامپیوتری تصاویر شبکیه به خاطر دو بعدی بودن، ساده تر از تحلیل عکس‌های قفسه سینه یا ماموگرام‌ها (عکس‌ها گرفته شده از سینه با اشعه ایکس) است.

منبع:مجله الکترونیکی روزانه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد