kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

یک سوم سرطان های منجر به مرگ با تغذیه مرتبط است

حدود یک سوم سرطان هایی که در نهایت منجر به مرگ می شوند، با آن چه فرد می خورد در ارتباط هستند.به گفته کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان، زمانی تصور می شد که رژیم های غذایی در مرگ های ناشی از سرطان ها نقشی ندارد اما امروز محققان ثابت کرده اند که رژیم غذایی روزانه افراد نقش مهمی در پیش گیری، بروز و درمان انواع سرطان ها ایفا می کند.
اصغری می گوید: با پذیرش این حقیقت که انسان هر روزه ملزم به مصرف غذا می باشد و به دلیل تعداد و تنوع سرطان هایی که به طور بالقوه در ارتباط با رژیم غذایی است، می توان گفت که حدود یک سوم سرطان هایی که در نهایت منجر به مرگ می شوند با تغذیه فرد در ارتباط است.
وی می افزاید: امروزه تاثیر تحولاتی که در نوع زندگی و عادات غذایی مردم صورت گرفته را نمی توان در ایجاد چنین بیماری هایی نادیده گرفت.
وی اضافه می کند: مطالعه جمعیت هایی که از یک منطقه به منطقه دیگر مهاجرت می کنند و در نتیجه مهاجرت، فرهنگ غذایی خود را نیز تغییر می دهند، نشان داده است که این افراد در اثر تغییر الگوی غذایی و پذیرش الگوی جدید در معرض ابتلا به سرطان های شایع در منطقه قرار می گیرند.
او خاطر نشان می کند: غذایی که فرد می خورد به طور بالقوه می تواند حاوی مواد سرطان زا، پیش ساز سرطان یا حتی مواد ضد سرطانی باشد.
وی با بیان این که ماهیت سرطان و ارتباط آن با رژیم غذایی در مناطق مختلف، متفاوت است عنوان می کند: به طور مثال در کشورهای صنعتی شمال آمریکا و اروپا، مشکل تغذیه ای بیش خوری در بروز سرطان ها مطرح است و به نظر می رسد که رژیم های پرچرب و پرکالری رایج در این کشورها با شیوع روز افزون انواع مختلف سرطان در ارتباط باشد.
وی ادامه می دهد: در مقابل، ماهیت مشکل در کشورهای در حال توسعه در اساس متفاوت است و آن چه در این جوامع مسئله ساز است کمبودهای تغذیه ای و محدودیت تنوع در الگوی غذایی است.
وی متذکر می شود: در چنین الگویی میزان ویتامین ها و مواد مغذی که برای سلامت افراد ضروری است ناکافی می باشد و علاوه بر آن مشکلات مربوط به انبار و نگهداری غذا نیز کیفیت مصرفی این مردم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
وی با تاکید بر رژیم غذایی متنوع می افزاید: در رژیم روزانه باید از تمام گروه های غذایی شامل غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و محصولات لبنی استفاده کرد.ضمن این که باید وزن خود را همواره در حد متعادل نگه داشت چرا که چاقی عامل اصلی ایجاد بسیاری از بیماری ها از قبیل امراض قلبی عروقی، فشار خون و دیابت بوده و زمینه ساز برخی از سرطان ها می باشد.
وی متذکر می شود: باید مصرف چربی زیاد و غذاهای حاوی چربی اشباع شده و کلسترول را محدود کرد و توجه داشت رژیمی که میزان چربی آن بالاست می تواند خطر ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و.. را افزایش دهد.
وی با تاکید افزایش مصرف غذاهای دارای فیبر در رژیم غذایی عنوان می کند: به آسانی می توان مقدار فیبر را با خوردن میوه، سبزی، سیب زمینی، دانه ها، حبوبات و غلات کامل، افزایش داد.
وی می گوید: یک رژیم پر فیبر احتمال ابتلا به سرطان کولون و رکتوم را کاهش می دهد.
به گفته این کارشناس تغذیه محدود کردن مصرف غذاهای شیرین، پرچرب، با کالری زیاد و تهی از مواد مغذی و معدنی زمینه ساز بروز برخی انواع سرطان ها می باشد.اصغری توصیه می کند: افراد نمک رژیم غذایی خود را تا حد ممکن کاهش دهند و توجه داشته باشند که مصرف غذاهای حاوی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهند.
وی تاکید می کند: میوه ها و سبزی های زیادی وجود دارند که دارای مواد مذکور می باشند و باید سعی کرد رژیم غذایی روزانه شامل سبزی های برگی شکل سبز تیره، زرد و نارنجی ومیوه ها به ویژه مرکبات باشد.
وی می گوید: انواع کلم مثل کام بروکلی، کلم پیچ، کلم گل و کلم قمری بیشتر کاهش دهنده احتمال ابتلا به سرطان ها می باشد.
وی تصریح کرد: از روش هایی برای پخت باید استفاده کرد که نیاز به افزودن روغن نداشته باشد ( تنوری کردن، بخار پز و آب پز کردن) در روش هایی مانند کباب کردن و بریان کردن نیز باید از تماس غذا با دود جلوگیری کرد چرا که این امر می تواند منجر به تولید مواد سرطان زا در غذا شود.وی با بیان این که سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان است، می گوید: اگر چه سرطان پروستات به آهستگی رشد می کند اما می تواند مهلک باشد و این احتمال وجود دارد که مصرف کالری و چربی بیش از حد خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد چرا که این مقوله به نوبه خود رشد سلول های سرطان پروستات را تحریک می کند.
وی متذکر می شود: آنتی اکسیدان ها موادی هستند که سلول ها را از آسیب اساسی مولکول های سمی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند و باید توجه داشت که میوه ها، سبزی ها منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E، C سلنیوم و روی هستند که بامحافظت سلول ها در برابر مواد سرطان زا خطر سرطان پروستات را کاهش می دهند.
وی با بیان این که گوجه فرنگی و محصولات آن حاوی کیلوپن (یک آنتی اکسیدان) هستند، ادامه می دهد: خوردن این محصول و یا دیگر غذاهای غنی از کیلوپن مانند هندوانه و گریپ فروت (صورتی رنگ) خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.
به گفته این کارشناس تغذیه گوجه فرنگی پخته دارای لیکوپن بیشتری نسبت به نوع خام آن است ضمن این که مصرف سیر کاهش خطر انواع بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان پروستات را ثابت کرده است.
وی تاکید می کند: نظر بر این است که ترکیبات سولفور موجود در سیر ایمنی را افزایش می دهد و این به مبارزه با رشد تومور کمک می کند، همچنین احتمال دارد این ترکیبات گسترش سلول های سرطانی را کاهش داده و تولید آنزیم هایی را که به از بین بردن ترکیبات سرطان کمک می کند، افزایش دهند.
وی با اشاره به سرطان به عنوان یکی از سرطان های نسبتا شایع در بین زنان می گوید: یکی از عوامل خطرزای شناخته شده در بروز این سرطان، عوامل تغذیه ای و نحوه زندگی است.
اصغری می افزاید: مصرف میوه و سبزی های تازه و مواد غذایی حاوی فیبرهای گیاهی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
وی متذکر می شود: اضافه وزن و چاقی، مصرف غذاهای حیوانی به خصوص گوشت قرمز در ارتباط مستقیم با ابتلا به این سرطان هستند.وی ادامه می دهد: برای پیش گیری از ابتلا به این سرطان، کاهش مقدار کل چربی های رژیم غذایی به خصوص چربی های اشباع، افزایش فعالیت بدنی به مدت حداقل ۴ ساعت در هفته و استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدفولیک از قبیل سبوس، گندم، مارچوبه، کلم بروکلی، اسفناج، لیمو، موز، طالبی و توت فرنگی است.

منبع: سایت آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد