kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

سبزی ها را خام و پخته بخورید


پختن برای برنامه غذایی ما بسیار بنیادی است. این فرآیند به ما کمک می کند بدون به کار بردن انرژی فراوان، بتوانیم غذا را گوارش دهیم. خوراکی هایی مانند فیبرهای گیاهی و گوشت خام، با پختن نرم می شوند وگرنه دندان های کوچک، آرواره های کم بنیه و دستگاه گوارش ما نمی توانستند از پس آنها برآیند. شاید از خام خواران شنیده باشید که پختن باعث نابودی ویتامین ها و کانی های غذا می شود. باید بدانید که سبزی های خام نیز همواره به سود تندرستی ما نیستند.
در یک پژوهش روشن شد که در یک گروه از خام خواران، مقدار ویتامین A و ضداکسیدی به نام بتاکاروتن بالا اما مقدار ضداکسید دیگری به نام لیکوپن پایین است. بتاکاروتن در میوه ها و سبزی های زرد رنگ و سبز تیره و لیکوپن در گوجه فرنگی، هندوانه و فلفل سرخ به فراوانی پیدا می شود. پژوهش ها نشان داده اند لیکوپن خطر دچار شدن به سرطان و حمله قلبی را کاهش می دهد.
پژوهش های تازه نشان داده اند پختن به راستی مقدار لیکوپن را در گوجه فرنگی افزایش می دهد. مقدار لیکوپنی به نام سیس لیکوپن پس از ۳۰ دقیقه پختن در ۸۸ درجه سلسیوس تا ۳۵ درصد افزایش می یابد. دلیلش این است که پختن دیواره سلول های گیاهی را از هم می پاشاند و به جذب برخی از مواد غذایی که به دیواره های سلولی پیوند دارند، کمک می کند. ضداکسیدهایی مانند کاروتنوییدها و فولیک اسید از هویج، اسفناج، قارچ، کلم و فلفل پخته بیشتر جذب بدن می شوند. اما بخارپز کردن و جوشاندن به حفظ ضداکسید های سبزی ها و میوه ها کمک می کند تا اینکه آنها در روغن سرخ شوند، به ویژه که پختن با روغن و در دمای بالا باعث تولید مواد سرطان زا در غذا می شود.
پختن هویج باعث می شود بتاکاروتن بیشتری جذب بدن شود. بتاکاروتن ماده پیش ساز ویتامین A است که در بینایی نقش دارد. البته پختن باعث کاهش مواد سودمند دیگری به نام پلی فنول در هویج می شود. پلی فنول ها در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی سودمندند. بنابراین بهتر است هویج را خام و پخته بخوریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد