kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

بیش از یک سوم زنان دنیا کمبود آهن دارند



رئیس انستیتو ملی تحقیقات تغذیه‌ای کشور گفت: بیش از یک سوم زنان در سنین باروری کم‌خونی دارند و دچار فقر آهن هستند.
احمدرضا درستی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: کم‌خونی به علت کمبود مصرف مواد غذایی حاوی آهن کافی، در زنان است.
وی افزود: کمبود آهن به دلیل خونریزی‌ها‌ی ماهانه و آلودگی‌های انگلی است و بیمارانی که در دوره نقاهت به سر می‌برند میزان نیاز به خون در آن‌ها بیشتر است.
درستی با بیان اینکه گوشت‌ قرمز سرشار از آهن است، افزود: کسانی که کم‌خونی دارند از گوشت قرمز بیشتر از گوشت سفید استفاده کنند زیرا آهن موجود در گوشت بهتر جذب می‌شود.
رئیس انستیتو ملی تحقیقات تغذیه‌ای کشور ادامه داد: غلات و حبوبات و در نهایت سبزیجات منابع مهم آهن هستند.
درستی با بیان اینکه شیر و لبنیات آهن ندارند، اضافه کرد: میوه‌ها مقدار کمی آهن دارند و برخی از سبزی‌ها آهن دارند ولی میزان جذب آن‌ها خیلی بالا نیست.
وی گفت: همراه با مواد غذایی گیاهی، مواد غذایی اسیدی یا ترش مصرف شود که جذب آهن بیشتر شود.
درستی با اشاره به اینکه آهن برای تبادل اکسیژن و گاز کربینک در خون به شدت ضروری است اضافه کرد: در واقع بر اثر کمبود اکسیژن به سلول‌های قلب و عروق لطمه وارد می‌کند و رنگ‌‌ و روی فرد پریده می‌شود و زیر پلک آن‌ها کم‌رنگ می‌شود.
وی در خصوص نشانه‌های کم‌خونی افزود: سردرد، سرگیجه، زودرنج بودن، بی‌حسی، تنبلی و سطح یادگیری پایین می‌آید و فراموشی پیدا می‌کند که از نشانه‌های کم‌خونی است.
درستی بیان داشت: فردی که مبتلا به کم‌خونی است بسیار زودرنج و دچار ناراحتی‌های جسمی و روحی می‌شود که گاهی اوقات این افراد را نمی‌توان تحمل کرد.
وی با بیان اینکه در مراحلی که کم‌خونی شدید است از مکمل‌ها باید مصرف کرد، ادامه داد: مکمل‌های آهن برای کودکان شربت و برای بزرگسالان به شکل قرص است.
درستی درباره چگونگی مصرف مکمل‌ها تصریح کرد: کسانی که در موقع جذب آهن احساس سنگینی و گاهی اوقات یبوست پیدا می‌کنند بهتر است از قرص‌های آهن و مکمل را یک ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف کنند تا جذب آهن بهتر شود.
وی در ادامه بیان داشت: به کسانی که یبوست و درد‌دل‌های شدید دارند توصیه‌ می‌شود که مکمل ها را همراه با غذا مصرف کنند.
درستی با بیان اینکه مکمل‌ها را باید پزشک تجویز کند، ادامه داد: کم‌خونی بعضی افراد به علت فقر آهن نیست و آهن زیادی نیز ممکن است به قلب و عروق لطمه وارد کند، اضافه کرد: آهن اضافی در خون در رگ‌ها ته‌نشین می‌شود و رگ‌ها به رنگ سیاه درمی‌آید و صورت فرد را تیره می‌کند.حتی ممکن است به مویرگ‌های مغزی لطمه وارد کند.
منبع: سایت آفتاب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد