kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

حدمجاز الودگی صوتی - بر گرفته از بهداشت حرفه ای ساوه

سازمان حفاظت محیط زیست – وزارت راه و ترابری

 

کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 19/12/1386 بنا به پیشنهاد شماره 44925-1 مورخ 29/7/86  سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (2) آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از  آلودگی صوتی  موضوع  تصویب نامه شماره 60724/ت 16525ه مورخ1/4/1387 هیئت وزیران و با رعایت جز (3) بند (ج) مصوبه شماره 56061/1901 مورخ 24/4/1386 شورای عالی اداری تصویب نموده اند :

1- حد مجاز آلودگی صوتی موضوع ماده (2)   آیین نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی به شرح جدول و تعاریف زیر تعیین میشود:

ردیف

 

نوع پهنه

تراز متوسط روز  (7 صبح  تا 7 شب)

A)) db  روز Lp

تراز متوسط روز  10 شب  تا 7 صبح)

A)) db  روز Lp

1

مسکونی

55

45

2

تجاری – مسکونی

60

50

3

تجاری – اداری

65

55

4

مسکونی – صنعتی

70

60

5

صنعتی

75

65

 

الف – پهنه مسکونی : پهنه ای است که کاربری غالب آن مسکونی و کارکرد اصلی آن سکونت بوده و  کاربریهای مربوط به فعالیتهای پشتیبان برای تامین نیازهای روزمره و اولیه ساکنین محلات را  نیز در خود جای داده  است در پهنه سکونت تامین آسایش و امنیت ساکنین مبنای انتخاب کاربریهای مجاز به استقرار در این پهنه است. تنوع در پهنه های مسکونی  ناشی از وجود تفاوت بارز در تراکم ساختمانی ، ابعاد قطعات مسکونی ٬ تعداد طبقات ٬ تعداد واحد مسکونی در هر هکتار٬  عرض معابر و مانند آنهاست .

ب – پهنه تجاری - مسکونی :

مشتمل بر قسمتهایی از شهر است که از رشد خزنده فضاهای کار و فعالیت در بافتهای مسکونی پدید آمده و از استقرار توامان کارکردهای سکونت و کار و فعالیت شکل گرفته است .

ج - پهنه تجاری – اداری :

شامل قسمتهایی از شهر است  که عمدتاًٌ دارای کاربری تجاری صرف و یا کاربریهای مرتبط با آن باشد مانند بازارها٬ پاساژها و مانند آنها.

د- پهنه مسکونی – صنعتی :

این پهنه مشتمل بر قسمتهایی از شهر است که وجه غالب  آن کار و فعالیت ٬ به ویژه کاربریهای تجاری خدماتی بوده و سکونت در آن ممنوع ٬ یا محدود و تابع نظم عمومی کار و فعالیت است . این پهنه زیر پهنه های اصلی متمایزی را در بر   می گیرد که در هر یک ٬ غلبه یکی از وجوه تجاری ،  اداری ، خدماتی، صنعتی یا اختلاطی از آنها مقیاسهای متفاوت شهری بارز است.

ه – پهنه صنعتی :

پهنه ای  است دارای کاربری صنعتی که طبق ضوابط  محیط زیست  استقرار آنها در محیط شهر مجاز نبوده و بر اساس مطالعات زیست  محیطی لازم است با فاصله مناسب بیرون از شهر یا نواحی مسکونی قرار گیرد. کارگاههای مزاحم شهری٬ کاربریهای کارخانه ای  ٬ تولیدی و خدمات صنعتی عموماً در این محدوده واقع هستند .

2- روش و محل اندازه گیری آلودگی صوتی به شرح زیر می باشد:

الف – تراز متوسط(Lp) روز و شب مطابق فرمول پیشنهادی  محاسبه

Leq (10)   تراز معادل در مدت زمان ده دقیقه اندازه گیری  می شود که با فواصل زمانی یک ساعته اندازه گیری میشود .

ب- محل اندازه گیری ٬ ضلعی از فرستنده است که کمترین فاصله را با دریافت کننده دارد .

3- وزارت راه و ترابری موظف است ظرف ده سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه موقعیت مکانی ایستگاههای راه آهن و فرودگاههای موجود را با شرایط و ضوابط یاد شده تطبیق دهد و گزارش پیشرفت عملیات  خود در این خصوص را در هر سال به کمیسیون امور زیربنایی ٬ صنعت و محیط زیست هیئت وزیران ارائه نماید.

تبصره   - رعایت مفاد این مصوبه در خصوص مکان گزینی  شهرهای جدید ٬ فرودگاهها و ایستگاههای راه آهن جدید نیز الزامی است .

 

این مصوبه جایگزین مصوبه شماره 236 مورخ 21/3/1381 شورای عالی حفاظت محیط زیست می شو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد