kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

سفید شدن مو

کلیک بر روی ادامه مطالب

سفید شدن مو
موى انسان در پیرى سفید مى گردد ولى سفید شدن آن در جوانى زیاد دیده مى شود. در گذشته سفید شدن مو را یکى از اختصاصات ارثى مى دانستند و عده اى هم آنرا نتیجه ى زیاد شدن گویچه هاى سفید خون دانسته و معتقد بودند که این گویچه ها که سربازان مدافع بدن هستند به مجرد وارد شدن یک میکرب یا یک جسم خارجى در بدن زیاد شده و مواد رنگى مو را مى خورند و در نتیجه موى انسان سفید مى شود. این عقاید امروز به کلى رد شده و ثابت شده است که در موى بدن انسان مقدارى فلزات مختلف از قبیل منگنز - روى - تیتانیوم - تنگستن و غیره وجود دارد که در انواع مختلف و رنگارنگ مو نسبت آنها تغییر مى کند؛ مثلا اگر نسبت منگنز در مو زیاد باشد رنگ آن مشکى مى شود و اگر روى زیادتر باشد رنگ آن بور مى گردد و اگر تیتانیوم زیادتر باشد رنگ آن قرمز مى شود و به همین دلیل است که ساکنان جنوب ایران مخصوصا در خوزستان که تیتانیوم زیاد است موى سرخ زیاد دیده مى شود و در کردستان که منگنز زیاد است اکثر مردم موهاى مشکى و براق دارند، در منجیل آباد که یکى از دهات شهریار بوده نزدیک رباط کریم مى باشد یک معدن بزرگ منگنز وجود دارد و در نتیجه ساکنان اطراف آن معدن حتى در پیرى هم موهاى مشکى و براق دارند، خلاصه سفید شدن مو نتیجه ى گرسنگى املاح آن مى باشد. خضاب مو با برگ و میوه ى تمشک که سرشار از منگنز است موى سفید را مشکى مى کند و اگر بستن این خضاب مدتى ادامه پیدا کند موى سفید ریخته و بجاى آن موى سیاه در مى آید - خوردن سیر به شرطى که انسان را سیاه مى کند که خود نسبت به این عنصر گرسنه نباشد. خوردن سیرهاى وحشى و سیرهایى که نزدیک معادن منگنز کاشته شوند و یا آنکه بطور مصنوعى مقدارى منگنز بعنوان کود به آنها دهند بهترین وسیله ى مشکى شدن مو مى باشد - اگر ما با خوردن غذاهایى که فلز خاص رنگ موى ما را دارند گرسنگى خود را جبران کنیم ، مى توانیم رنگ اولیه ى موى خود را بحال اول برگردانیم . نارسایى غده ى تیروئید و بیماریهاى عصبى که خود مولود گرسنگى هاى نامرئى دیگرند در سفید شدن زودرس مویى دخالت نیستند چندین ویتامین هم که بعدا خود را معرفى خواهند کرد، در تثبیت رنگ مو نقش ‍ اساسى داشته و گرسنگى آنها باعث سفید شدن مو مى باشد. در طب سنتى ایران داروهایى وجود داشت که آن ها را جهت مشکى شدن موى سر بکار مى بردند. این داروها که اکثر داراى ترکیبات منگنز بودند به سر مالیده نمى شدند، بلکه طبق دستور آنها رابه اسافل بدن و مخاطهاى آلات تناسلى مى مالیدند و معتقد بودند که با این دستور موهاى سفید ریخته و بجاى آنها موى مشکى مى روید و چون مخاطهاى تناسلى خاصیت جذب این عناصر را دارند بعید نیست که مالیدن این داروها رفع گرسنگى این عناصر را بنماید. ما این روشها را بعدا خواهیم نوشت آب اکسیژنه که خاصیت اکسید کردن منگنز را دارد مى تواند نسبت این فلز را در مو پائین آورده و رنگ موى سیاه را بور نماید و اگر با ترکیبات بى رنگ کننده که خاصیت تر سیب فلزات دیگر را دارند همراه شود موى سر را بیرنگ خواهد نمود.
موهاى سفید شده چون قسمتى از فلزات خود را از دست مى دهند ترد و شکننده مى شوند ولى ریشه ى آنها سست نمى شود و سفید شدن باعث ریزش مو نیست .
مالیدن محلول پرمنگنات دو پتاس موهاى سفید شده را زرد مایل به خرمایى مى کند ولى چون براى پیاز مو قابل جذب نیست . این رنگ موقتى بوده زود از بین میرود و تنها راهى که مفید بنظر مى رسد این است که ما کارى بکنیم که از این فلز مقدار بیشترى جذب بدن ما شده و به پیاز مو برسد نویسنده زبان خوراکیها با تزریق ترکیبى از منگنز به موشهایى که موى تن آن ها سفید شده بود توانسته است موى بدن آنها را مشکى کند و امیدوار است روزى بتواند با این روش موهاى سفید زودرس را به موى سیاه طبیعى تبدیل نماید و در این راه از کارشکنى و مبارزه ى سازندگان و فروشندگان رنگ هاى مصنوعى باکى ندارد. سنبل الطیب داراى منگنز بوده و مالیدن آن سبب مشکى شدن مو مى باشد.
ریزش مو
ریزش مو نیز برخلاف تصور عده اى ارثى نیست بلکه معلول گرسنگى نامرئى پیاز نسبت به ویتامین هاى ب مى باشد و این گرسنگى خود معلول جمع شدن چربى خون در اطراف پیاز مو است معتادان به تریاک که چربى خون آنها از بین مى رود، دچار ریزش مو و طاسى نمى شوند ولى کشیدن تریاک قادر نیست قسمت هاى طاس شده ى سر را از طاسى درمان کند. تابش مستقیم نور آفتاب قادر است کمى از چربى منجمد شده در اطراف مو را آب کرده و خارج کند و به همین جهت است که ساکنان مناطق استوایى مو زیاد داشته کمتر طاس مى شوند.
بهترین راه براى جلوگیرى از ریزش مو خوردن انواع ویتامین هاى ب و مالیدن آن به موى سر است .
شستن مو با ماست و آب ماست از ریزش مو جلوگیرى مى کند شستن مو با صابون یا شامپوهائى که در آن کمى جوهر ماست ریخته باشند روشى است که در صنعت از آن استفاده ى زیاد مى شود. محلول چند قطره نفت در الکل نیز یکى از داروهاى ضد ریزش مو است . دستور زیر یکى از طرق جلوگیرى از ریزش مو مى باشد که در بین دهاتى هاى ایرانى زیاد مرسوم است .
یک عدد خیار بزرگ که کاملا رسیده و زرد شده است از وسط به دو نیم مى نمایند و لابلاى گوشت و تخم آن مقدارى جو فرو مى کنند و در حقیقت جو را در وسط آن مى کارند. پس از چند روز جو از آب خیار استفاده کرده جوانه زده و سبز مى شود و پس از مدتى خشک مى گردد و بعد آن را کوبیده و مخلوط با حنا یا ماست به سر مى بندند و به این طریق ویتامین زیادى از آن جذب موى سر شده مو را تقویت و از ریزش آن جلوگیرى مى کند. اگر در خانواده ى شما ریختن مو زیاد دیده مى شود تصور نفرمایید که این خاصیت ارثى شما است ، از این دستور استفاده کرده مرتبا موى سر خود را با آن بشویید و ببنید که ارثى بودن ریزش مو حقیقت ندارد بلکه ریختن آن نتیجه ى گرسنگى نامرئى و پنهانى مى باشد ما در بحث ویتامین ها باز هم شما را در این راه راهنمائى خواهیم کرد و در صفحات بعدى باز هم خوراکیهایى که داراى ویتامین هاى ب هستند خدمت شما خواهند رسید و خود را معرفى خواهند کرد.
براى مشکى شدن مو
دستورى که براى کاشتن جو در وسط گوشت خیار بود مى تواند به مشکى شدن مو کمک نماید مشروط به اینکه چند روز یک کریستال کوچک پر منگنات دو پتاس را در کمى آب حل کرده و مزرعه ى کوچک خود را که همان تکه ى خیار است با این محلول آبیارى نمایید و با این ترتیب منگنز زیادترى وارد جو و خوردن این جو و شستشوى موى سر با کوبیده ى آن سبب جذب منگنز بیشترى شده و موى سر شما مجددا مشکى خواهد شد.
در صفحات گذشته گیاه هایى که داراى منگنز بوده و خوردن آنها باعث مشکى شدن مو مى شوند خود را به شما معرفى کرده اند و در صفحات بعد و جلدهاى بعدى هم با این نوع خوراکیها که سرشار از منگنز مى باشند آشنا خواهید شد. منگنز نیز به زودى خدمت خواهد رسید و شما با او بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

                                                                                                          دنیز بیراک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد