kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

سرطان ناشی از کار

سرطان ناشی از کار


سرطان ناشی از کار


امروز از کارگر گرفته تا کارمند عالی‌رتبه، همه در معرض خطرند. بالارفتن وظایف محول شده، فشار ناشی از زمان‌بندی کار، شکننده‌شدن امتیازات صنفی وتجزیه گروه‌های کاری باعث افت شرایط زندگی در محل کار شده است.

 تاکنون هرگز شمار حقوق‌بگیرانی که با مواد سرطان‌زا در ارتباط بوده‌اند چنین بالا نبوده است. برخی افراد که در مقابل خواست کارفرماها و الزام به ارایه نتیجه، خود را ضعیف حس می‌کنند، دست به خودکشی می‌زنند.
فرانسه به طرز غم‌انگیزی در راس کشورهایی است که با بالارفتن پیوسته شمار خودکشی از سال 1975 به ویژه در میان مردان شاغل، مواجه‌اند. در سال 2000 تعداد خودکشی‌ها به 11 هزار مورد در سال رسید. چه بخشی از این خودکشی‌ها ناشی از فعالیت‌ شغلی است؟ هیچ آماری پاسخ به سوال را ارایه نمی‌دهد. اما آنچه مسلم است این است که تمامی خودکشی‌ها ناشی از تصمیمات مربوط به سازماندهی بوده است که مدیران عالی‌رتبه کارخانه‌ها و موسسات اتخاذ کرده‌اند.
کار در فرانسه، کارکنان را می‌کشد و مجروح و بیمار می‌کند. روزانه دو مورد مرگ به علت حادثه کاری و 8 مورد مرگ به دلیل اینکه در معرض ماده «امیانت» قرار گرفته‌اند، رخ می‌دهد. هر روز دو و نیم میلیون حقوق‌بگیر با مواد سرطان‌زا در محل کار خود در تماس‌اند، میلیون‌ها زن و مردی که پیوسته به مرز آنچه یک انسان می‌تواند از لحاظ روحی و جسمی تحمل کند، رانده می‌شوند.
بررسی‌های اخیر در رابطه با شرایط کار نشان می‌دهد که خطرات شناخته شده همچنان پابرجاست، اجبارهای زمانی و سلسله مراتبی، به حد بالایی رسیده‌اند و امکانات حقوق‌بگیران برای مقابله با این فشارها کاهش یافته است. تعداد سالانه بیماران جدید مبتلا به سرطان از 150 هزار در سال 1980 به 200 هزار در سال 2000 رسید. فرانسه در میان کشورهای اروپایی دارای رکورد نابرابری در ابتلا به این بیماری قبل از سن 65 سالگی است. یک کارگر در 45 تا 54 سالگی، نسبت به یک کارمند عالی‌رتبه، 4 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان است.
در سال 2005، 1795 مورد بیماری و 325 مورد فوت به دلیل سرطان ناشی از کار شناخته شد. طی یک تحقیق، بازبینی سابقه شغلی 650 بیمار نشان داده است که 80 درصد آنها در محیط کار خود با مواد گوناگون سرطان‌زا - به طور طولانی و ممتد - در تماس بوده‌اند. بیشتر آنها کارگرند و زیر 60 سال سن دارند به طور معمول حرفه آنان کارهای ساختمانی یا کار با آهن‌آلات، تعمیر ماشین، چاپ، نظافت و... بوده است.
طبق این تحقیق زنان مبتلا به سرطان ناشی از کار، بیشتر نظافت‌چی بوده‌اند و با مواد سرطان‌زایی همچون مواد پاک‌کننده از قبیل فرمل و محلول‌های دارای کلر سر و کار داشته‌اند.
این متن گزیده‌ای از کتاب انی‌تبومونی، جامعه‌شناس و مدیرمسوول تحقیقات در انستیتوی ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه، با عنوان «کار می‌تواند صدمات جدی به سلامت انسان وارد کند» است.
منبع: لوموند و سایت سلامت ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد