kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

مرکاپتان زدایی از محیط زیست

پژوهشگران ایرانی به فن‌آوری مرکاپتان زدایی از فرآورده های نفتی و گازی دست یافتند

پژوهشگران ایرانی به فن‌آوری مرکاپتان زدایی از فرآورده های نفتی و گازی دست یافتند

به همت محققانپژوهشگاه صنعت نفت، واحد مرکاپتان زدایی پالایشگاه گاز بید بلند 2 در 15 کیلومتریشمال غربی شهرستان بهبهان در استان خوزستان در حال احداث است.

به گزارش سرویسپژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر بزمی، رییس پژوهشکده پالایشنفت پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پالایشگاه گاز بید بلند 2 شامل دو بخش پروژه تاسیساتپالایشگاه گاز بید بلند وبخش پروژه تاسیسات ماهشهروخطوط لوله است .

وی افزود: قرارداد احداث بخش A با ظرفیتتصفیه 57 میلیون متر مکعب در روز گاز و ارزش حدود 2/2میلیارد دلار بین شرکت مهندسیو توسعه‌ گازایران (وابسته ‌به‌ شرکت ملی گازایران) و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌هایایرانی سازه و جهان‌پارس منعقد شده است.

بزمی تصریح کرد: بخشی از گازهای ورودی بهاین پالایشگاه ترش بوده و برای استحصال فرآورده های بوتان و میعانات گازی نیاز بهمرکاپتان زدایی دارند.همچنین پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان صاحب تکنولوژی مرکاپتانزدایی از فرآورده‌های نفتی و گازی در رقابت با شرکت های اروپایی برنده مناقصهانتقال دانش فنی و طراحی پایه واحدهای مرکاپتان زدایی از بوتان و میعانات گازی اینپالایشگاه شد و هم اکنون طی قراردادی با کنسرسیوم سازه و جهان‌پارس مجری ارائه دانشفنی و طراحی پایه این بخش از پالایشگاه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی مرکاپتان زداییپژوهشگاه صنعت نفت تحت عنوان DMD در همکاری با شرکت روسی VNIIUS طی 10 سال گذشته بهدست آمده و مزیت های قابل توجه ای نسبت به تکنولوژی شرکت های خارجی رقیب دارد.

بزمی افزود: یکی ازمهمترین مزیت هایاینفن‌آوری بومی، رعایت کامل شرایط زیست محیطی است. علاوه بر این کاتالیست مورداستفاده در این فن‌آوری عمر مفید بیشتری نسبت به کاتالیست مورد استفاده درتکنولوژی‌های غربی دارد.

همچنین با استفاده از این تکنولوژیمی‌توان علاوه بر مرکاپتان زدایی از فرآورده های نفتی و گازی، نفت خام را نیزمرکاپتان‌زدایی کرد که از مزیت های منحصر به فرد این تکنولوژی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه صنعت نفت پیش ازاین، طراحی پایه و انتقال دانش فنی مرکاپتان زدایی از فرآورده های گازی پتروشیمیخارک و فازهای 4 و 5 پارس جنوبی را با موفقیت به انجام رسانده و هم اکنون نیز درحال انعقاد قراردادهای متعددی از جمله مرکاپتان زدایی از نفت خام کشورهای آسیایمیانه در منطقه نکا و چند پروژه دیگر در منطقه پارس جنوبی است.

بزمی گفت: در حال حاضر تکنولوژی مرکاپتانزدایی پژوهشگاه صنعت نفت یکی از تکنولوژی های شناخته شده و معتبر در کشور بوده واغلب پالایشگاه های گازی در حال احداث در کشور متقاضی استفاده از این تکنولوژی هستند.
منبع: باشگاه پژوهشگران دانشجو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد