kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

خطر الایند ه ای خانگی


خطرات آلاینده های خانگی

متخصص بیماری‌های ریوی در مورد انواع خطرناک آلاینده‌های موجود در هوای خانه توضیح می ‌دهد.

 

آلاینده های خانگی

 

همه ما تا به حال در مورد خطرات ناشى از هواى آلوده شهر زیاد شنیده‌ایم. منشا تمام آلودگى‌هاى هوا را هم کم و بیش مى ‌دانیم، ولى چاره‌اى نداریم، جز اینکه وارد این آلودگى‌ها شویم و هیچ گریزى هم از آن‌ها نیست. با این‌حال آلودگى داخل خانه هم، بخش دیگرى از آلودگى‌هاى اطراف ماست.

نکته‌اى که بسیارى از ما نمى‌دانیم این است که به گفته کارشناسان، خطر آلودگى هوای داخل منزل می‌تواند بسیار بیشتر از خارج خانه باشد، حداقل به خاطر این‌که بسیارى از ما بیشتر وقتمان یعنى چیزى حول و حوش 80 تا 90 درصد از زمان شبانه روز را در خانه هستیم؛‌ به‌خصوص این روزها و هفته‌ها که بحث خانه‌تکانی و نظافت آخر سال هم مطرح است.

دکتر حمید سهراب‌پور، متخصص بیماری‌های داخلی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد، درباره ی آلاینده‌های خانگی و عوارض و بیماری‌های ناشی از آن‌‌ها توضیح می ‌دهد.

تاثیر سیگار بر سلامت قلب

آقای دکتر، نوع آلاینده‌های داخل خانه با نوع آلاینده‌های محیط بیرون متفاوتند. با این حال و با وجود عدم آگاهی مردم نسبت به این آلاینده‌ها، کدام نوع آن‌ها به خصوص در داخل خانه شناخته ‌شده‌تر است؟

درست است که خیلی از مردم هنوز با آلاینده‌های خانه آشنا نیستند، ولی فکر کنم الان دیگر همه با خطرات سیگار آشنا هستند. هنوز هم از نظر ما در خانه‌ها شایع ترین آلاینده و در صدر همه آلاینده‌ها دود سیگار است. چون دود سیگار آلاینده بسیار قوی است و در حدود 5 هزار ماده سمی در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها سرطان زا هستند و برای همین است که امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته، سیگار کشیدن به‌ طور کامل ممنوع شده است.

از دود سیگار که بگذریم خیلی از آلاینده‌های دیگر هستند که مردم کمتر با آنها آشنا هستند.

بله، ببینید الان شاید با وجود سرمای اخیر و اعلام آمار تعداد کشته شدگان در اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن و همچنین هشدارهای مکرر کارشناسان مبنی بر استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، تقریبا اکثر مردم به خصوص در تهران با خطرات وسایل گرمایشی غیر استاندارد و حتی بوی ناشی از سوخت آن‌ها آشنا هستند، چون منهای تولید گاز مونو، سوخت نادرست این وسایل در کسانی که حساسیت‌های تنفسی دارند منجر به بروز اختلالات شدید ریوی می ‌شود، ولی یکی از آلاینده‌هایی که در ساختمان‌ها به خصوص در طبقات پایین و زیرزمین‌ها ایجاد می‌شوند، اشعه رادون است. این اشعه یکی از عوامل بروزسرطان ریه است.

البته این اشعه مقدار مجاز دارد که اگر از این مقدار بالاتر رود، احتمال بروز سرطان ریه در کسانی که با آن در تماسند وجود دارد.

در خانه‌ها شایع ترین آلاینده و در صدر همه آلاینده‌ها دود سیگار است. چون دود سیگار آلاینده بسیار قوی است و در حدود 5 هزار ماده سمی در آن وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها سرطان‌زا هستند.

خب، علاوه بر شناخت ناکافی مردم نسبت به آلاینده‌‌های اینچنینی، موادی وجود دارد که مثلا استفاده از آن منسوخ شده باشد، ولی در کشور ما هنوز مردم با آن سر و کار داشته باشند؟

این نکته بسیار مهمی است. ببینید، یکی دیگر از آلاینده‌ها که امروزه در تمام دنیا منسوخ است، ولی متأسفانه هنوز در کشور ما از آن استفاده می‌شود،" آزبَست" است. این یک ماده معدنی است که در عایق کاری‌ها و در ساخت مصالح ساختمانی بکار می ‌رود. این ماده منجر به بروز بیماری به نام " آزبستوزیس" می ‌شود و در نسج ریه تغییراتی ایجاد می‌کند، چون الیافی که در این ماده وجود دارد استنشاق شده و از این طریق وارد ریه شده و آن را ملتهب می‌کند که این واکنش التهابی شدید بعدا به فیبروز یا همان تغییر نسج ریه تبدیل می ‌شود.

عوارض این ماده در همان تغییر بافت ریه خلاصه می ‌شود؟

علائم عمده ناشی از استنشاق این ماده همان تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه است، ولی مهم‌تر از آن این است که این ماده، سرطان‌زا هم هست و در کسانی که به‌طور مداوم با آن سر و کار دارند، ایجاد سرطان می ‌کند. حتی ما موارد زیادی از کارگران ساختمانی داریم که در تماس با این ماده دچار تومورهای بسیار بدخیم شدند، چون این ماده هنوز متاسفانه در صنایع ما ممنوع نشده، ولی در کشورهای دیگر از سال 1990 به بعد کاملا حذف شد، حتی خیلی از ساختمان‌هایی که در ساخت آن‌ها از این ماده استفاده شده بود، کاملا تخلیه شده‌اند، مثل ساختمان‌ دویچه‌وله آلمان.

  منبع: http://www.tebyan.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد