kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

کشورهای پیشرفته روزی 20 تن گاز سمی به هوای زمین می‌پاشند



رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: کشورهای پیشرفته روزانه 20 تن گاز سمی به هوای زمین می‌پاشند و در کنار پیشرفت‌های تکنولوژیک، آلودگی آب، خاک، هوا و منقرض شدن هزاران نوع گیاه و جانور هم به وجود آمده است.

فضل‌الله رضا، رئیس سابق دانشگاه تهران در دهه 50 که واضح نظریه سیستم‌های اطلاعاتی و مقیم کاناداست، صبح امروز در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت‌ افزود: جامعه پزشکی ایران سهم بزرگی در پیشرفت‌های کشور دارد و مقام والای پزشکان ایرانی که با امکانات محدود به مردم زادگاه خویش خدمت می‌کنند در پیش چشم اهالی فرهنگ ایران روشن است.
وی گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مخابراتی، انفورماتیکی و سایر فناوری‌های جدید، پزشکان مقیم کشور را با آخرین دستاوردهای علمی دنیا آشنا کرده است و پزشکان ایرانی اکنون همپای پژوهشگران دنیا می‌توانند شناسنامه 80 هزار ژن و DNA شناسایی شده را که حاصل کشف دانش ژنون در دنیاست بشناسند، دستاورد بزرگی که با تدوین شناسنامه ژنون برای هر نوزاد می‌تواند راهنمای تندرسی و بهزیستی هر فرد باشد.
وی افزود: بسیار شگفت‌انگیز است که امروزه پزشکان رده اول ایران و جهان می‌توانند این شناسنامه را بخوانند و با استفاده از آن امکان عمر دراز و سالم را برای انسان‌ها فراهم می‌شود. نرم‌افزارهای رایانه‌ای پزشکی، تصویربرداری، تشخیصی که هر روز از راه می‌رسند، حیطه اثربخشی خدمات پزشکی را بسیار گسترده‌تر کرده است و کارشناسان پزشکی در تمام دنیا از طریق اینترنت با هم هماهنگ‌تر شده‌اند.
وی اضافه کرد: پیشرفت‌های پزشکی دستاوردهای ستایش برانگیزی داشته است و در عین حال مسئولیت اخلاقی و وجدانی پزشکان را نیز بیش‌تر کرده است. جامعه پزشکی امروز وظیفه سنگین‌تری در بهبود سلامت مردم، آرامش جامعه و حفاظت از محیط زیست دارند.
وی گفت: در گذشته پزشکان ایرانی که برای کسب علم به غرب می‌رفتند، بعد از بازگشت به کشور و مشاهده وضع ایرانیان، دچار دوگانگی می‌شدند زیرا یا باید در ایران می‌ماندند و به مردم زادگاه خود خدمت می‌کردند یا برای ادامه تحصیل در فرنگ می‌ماندند اما امروز به کمک اینترنت امکان دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی همزمان با خدمت به مردم کشور فراهم شده است.
وی افزود: در زمان حاضر از بین 125 هزار پزشک آموزش و پرورش دیده ایرانی حدود 90 درصد در کشورند و 10 درصد در برون مرزها هستند، بنابراین اکنون فاصله پزشکان ایرانی داخل و برون مرز کم شده است.
رضا اضافه کرد: در کشور کانادا که من مقیم آن هستم، با جمعیتی اندکی بیش از نصف جمعیت ایران حدود 60 هزار پزشک وجود دارد، یکی از مشکلات این کشور هجرت مداوم پزشکان و پرستاران این کشور به آمریکاست که تا چند سال پیش مردم این کشور را از دسترسی به پزشکان و پرستاران با تجربه محروم می‌کرد، البته در سال‌های اخیر این مشکل کم‌تر شده است.
وی گفت: نخستین نگرانی جمعیت ایران این است که نسبت پزشکان به جمعیت در حد مطلوب باشد و باید به ازای هر هزار نفر 3 پزشک در کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر در تمام طول تاریخ بخواهیم 4 پزشک سرآمد را نام ببریم در کنار بقراط و جالینوس قطعاً نام ابوعلی سینا و زکریای رازی هم قرار دارد، رازی که با تألیف کتاب و دایرةالمعارف پزشکی الحاوی و ترجمه آن در غرب مبداء تحولات و پیشرفت‌های پزشکی کشورهای پیشرفته است و بوعلی که کتاب قانون آن تا چند سال پیش مرجع درسی دانشکده‌های پزشکی بود.
وی گفت: تمدن بزرگ ایران در طول تاریخ به قدری شکوه، عظمت و افتخار دارد که اگر به آن توجه کنیم هنوز هم می‌توانیم منشاء تحولات بزرگ در دنیا باشیم باید به جای کپی کردن دستاوردهای علمی دنیا، همان‌ها و بهتر از آن را در کشور خودمان بسازیم شایستگی‌های علمی و فرهنگی ما آن قدر بالاست که هنوز می‌توانیم گهواره تمدن و پیشرفت دنیا باشیم.
رئیس سابق دانشگاه تهران اضافه کرد: 1600 سال پیش در ایران دانشگاه جندی‌شاپور محل تبادل علمی مسلمانان، یهودیان، مسیحی‌ها، سریانی‌ها و هندی‌ها بود و طب ایرانی، یونانی و هندی در آن تدریس می‌شد و بزرگ‌ترین حوزه علمی دنیا بود.
وی گفت: ایران باید با فناوری‌های دنیا هماهنگ شود، دانشمندان ایرانی باید به تازه‌های علمی دنیا واقف شوند و بهتر از آن را در کشور ابداع کنند، توجه به فرهنگ سننتی خودمان مسیر حرکت روشن‌تری را برای ما به ارمغان می‌آورد، علم و فناوری باید با فضائل آدمی پیوند بخورد با راهنمای پیشرفت ایرانیان و جهانیان باشد.
وی افزود: فرهنگ سنتی ما به ما آموخته است که باید مهرورزی، خردورزی، حکمت و دوراندیشی، میانه‌روی و پرهیز از اسراف را سر لوحه کارمان قرار دهیم تا فرهنگ نوعدوستی در کنار پیشرفت‌های علمی حفظ شود در غیر این صورت به جای حرکت به سمت بهشت با شتاب به سوی دوزخ حرکت خواهیم کرد.

سایت سلامت نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد